Nieuwe Audi A6 nu ook als plug-inhybride met S6-power!

Audi_A6_pluginhybride.jpg

Audi heeft een nieuwe A6 maar die houdt het verrassend traditioneel. Zo is hij er nog steeds als berline of als break terwijl elke versie voorzien is van een benzine- of een dieselmotor. Met één van die versies kan je nu echter wel tot 106 kilometer elektrisch rijden… en nog best snel ook!

De onthulling van de nieuwe A6 voelde naar hedendaagse maatstaven toch wat atypisch. Zo was er van verhoogde koetswerken, verlichte grilles of schuin aflopende daklijnen geen sprake want ook in zijn zesde generatie bleef de A6 precies dat: een A6. Zelfs verregaande elektrificatie ontbrak want daarvoor heeft Audi natuurlijk al een A6 e-tron. Wat de A6-zonder-e-tron echter wel weer krijgt, is een plug-inhybride versie.

Eén aandrijflijn, twee vermogens

Of om precies te zijn: twee plug-inhybride versies want die heeft Audi nu onthuld. Allebei luisteren ze naar de naam ‘A6 e-hybrid quattro’ en beschikken ze over een 2.0-liter TFSI-benzinemotor met 252 pk in het vooronder. Die krijgt gezelschap van een elektromotor met 143 pk en die laatste haalt zijn stroom uit een accu van 25,9 kWh. Daarmee is deze aandrijflijn dus identiek aan die van de kersverse Audi A5 e-hybrid, al verschilt het elektrische rijbereik wel enigszins. Terwijl die tot 110 kilometer haalt op stroom, houdt de zwaardere A6 het bij 106 kilometer.

Maar waarom hebben we het hierboven eigenlijk over twee versies? Hoewel elke A6 e-hybrid in essentie over dezelfde aandrijflijn beschikt, kan je hem wel krijgen met twee verschillende systeemvermogens. Zo schopt de ‘A6 e-hybrid quattro 220 kW’ het tot 299 pk en de ‘A6 e-hybrid quattro 270 kW’ het tot de volle 367 pk. Daarmee is die laatste dus precies even krachtig als een Audi S6 met z’n 3.0-liter V6, al maakt het extra gewicht van die accu hem wel wat trager. Reken dus op een 0-naar-100-tijd van 5,3 seconden terwijl de versie met 299 pk daar 6 seconden rond over doet.

Toegevingen in de koffer

Die accu heeft trouwens nog een gevolg, want daardoor hou je wel wat minder koffervolume over. De reguliere A6 Berline biedt standaard bijvoorbeeld 492 liter maar kies je een plug-inhybride, dan zakt dat naar 354 liter. Bij de A6 Avant is het verlies wat beperkter: daar vind je in de e-hybrid 404 liter kofferruimte ten opzichte van de gewoonlijke 503 liter. Het moet echter gezegd dat bijvoorbeeld de Mercedes E-Klasse een gelijkaardig volume moet opgeven als plug-inhybride, al blijft de koffer van een BMW 5 Reeks daarentegen wel even ruim ongeacht de aandrijflijn.

De Audi is echter iets scherper geprijsd dan zo’n BMW, al scheelt het niet veel. Zo haal je een A6 e-hybrid quattro 220 kW als berline — volg je nog? — in huis vanaf 68.750 euro terwijl de Avant minstens 71.150 euro moet kosten. Wil je de sterkere 270 kW-versie, dan betaal je 80.250 euro voor een sedan en 82.650 euro voor een break.

Bron www.autofans.be

Audi_A6_pluginhybride.jpg