Alle elektrische Volkswagens worden straks goedkoper dankzij nieuwe batterijen

VW_IDEvery1.jpg

Volkswagen krijgt binnenkort goedkopere EV’s, en dan hebben we het niet alleen over die ID.1 en ID.2. Dat duo introduceert namelijk een andere accutechniek en daar gaan ook de gekende ID.-modellen gebruik van maken. Daardoor moet het complete elektrische VW-gamma dus toegankelijker worden.

Binnen nu en een jaar zal Volkswagen eindelijk doen wat zijn naam belooft op elektrisch vlak: een auto voor het volk aanbieden. Dan komt namelijk de productieversie van de ID. 2All op de markt en die zou in zijn basisvorm hoogstens 25.000 euro gaan kosten. Later krijgt die ook nog eens gezelschap van een kleiner broertje naar het voorbeeld van de ID. Every1 en daar zou je zelfs maar 20.000 euro voor over moeten hebben… En daar eindigt de betaalbare ommezwaai blijkbaar nog niet.

Minder efficiënt maar wel goedkoper

Die productieversies van de Volkswagen ID. 2All en ID. Every1 worden namelijk wel de eerste EV’s van het merk met een LFP-accu, maar ze blijven niet lang de enigen. In een gesprek met het Britse Autocar heeft VW-CEO Thomas Schäfer verklapt dat ook alle andere elektrische modellen nadien gebruik gaan maken van die batterijtechniek. Ook de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID. Buzz ruilen straks dus hun NMC-accu’s in voor LFP-exemplaren en hoewel de ‘nikkel-mangaan-kobalt’-samenstelling nog steeds gezien wordt als efficiënter qua energiedichtheid en laadsnelheid, is zo’n ‘lithium-ijzer-fosfaat’-batterij wel goedkoper om te produceren.

Als we de CEO mogen geloven, krijgt het MEB-platform van die modellen volgend jaar een flinke update om deze batterijtechniek te kunnen ontvangen. Nadien zal dat platform dan ook door het leven gaan als ‘MEB Plus’ en met een beetje geluk gaat dit allemaal gepaard met een facelift die hun veelbesproken looks aanpakt. Het is zelfs niet onmogelijk dat ze tegelijk een naamsverandering ondergaan want de productieversies van de ID. 2All en ID. Every1 zouden alvast de eerste VW-EV’s zonder ID.-prefix worden. Kortom: binnen een dik jaar zal Volkswagens elektrische gamma er weer flink anders uitzien!

Bron www.autofans.be

VW_IDEvery1.jpg