Gaat Europa Chinese banden verbieden?

Na de Chinese elektrische auto’s neemt Brussel nu ook de banden uit China onder de loep. Maar wat is het echte doel? Slechte kwaliteit van de markt weren of de Europese industrie beschermen, die goed is voor bijna 500.000 jobs?
De bandenindustrie speelt een belangrijke rol in Europa. Volgens een studie van Oxford Economics voor ETRMA, gepubliceerd in 2024, zorgt de sector – van personenauto’s tot vrachtwagens, motorfietsen en fietsen – voor bijna 480.000 directe en indirecte jobs en draagt ze jaarlijks zo’n 44 miljard euro bij aan het Europese bbp.
Toch staat de sector onder druk. Aziatische producenten overspoelen de markt met goedkope banden, die steeds aantrekkelijker worden voor Europese consumenten die nog altijd kampen met inflatie. Westerse fabrikanten proberen het verschil te maken met stevige investeringen in onderzoek en ontwikkeling – vooral in banden voor elektrische auto’s en de almaar, vanwege evidente redenen, populairdere vierseizoenenbanden. In 2024 kende de markt een bescheiden herstel, maar voor de fabrikanten is dat nog lang niet voldoende.
De situatie baart Brussel zorgen. Na het heffen van de douanerechten op Chinese elektrische auto’s richt de aandacht zich nu op de bandensector – met het oog op mogelijke maatregelen.
Aziatische banden: wat zijn de problemen?
Maar waarom toont de Europese Unie zoveel interesse in de bandensector, terwijl ze normaal pleit voor vrije concurrentie en marktzelfregulering? Het lijkt erop dat de EU eindelijk wakker wordt voor het groeiende protectionisme en commerciële expansionisme elders in de wereld. Zo heeft ze al kunnen aantonen dat Peking massaal subsidieert voor de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s – en hetzelfde lijkt nu te gelden voor banden.
Brussel maakt zich zorgen over de abnormaal lage prijzen van Aziatische – en vooral Chinese – banden, én over de vaak matige kwaliteit ervan, wat de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen.
Onderzoek geopend
In dit kader heeft de EU recent een onderzoek geopend om na te gaan of de Europese industrie al dan niet schade lijdt – of dreigt te lijden. Blijkt dat het geval, dan kunnen er extra heffingen komen op Chinese banden, om het commerciële evenwicht met Europese fabrikanten te herstellen. Dat zou meteen ook het einde kunnen betekenen van spotgoedkope banden op de markt. Niet elke consument zal daar blij mee zijn, maar het is volgens Brussel nodig om de eigen industrie én de verkeersveiligheid te beschermen.
Bron www.gocar.be