Volkswagen Golf GTI Edition 50 viert verjaardag met meer pk’s dan ooit

Volkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_1.jpg

’t Is officieel: de Golf GTI zit in zijn midlifecrisis. Ter ere van zijn 50-jarige bestaan heeft Volkswagen namelijk de Edition 50 onthuld en die wil het beter doen dan elke Golf of GTI voor hem. Maak dus kennis met de krachtigste Golf GTI ooit, en tevens de snelste Volkswagen ooit over de Nürburgring.

Een weekje geleden pakte Volkswagen uit met een opmerkelijke teaser. Toen kondigde het namelijk de komst van een nieuwe versie aan voor de Golf GTI en die zou de Golf R gewoon overbodig maken. Zo was die nieuwe GTI ronduit de snelste productie-Volkswagen ooit over de Nürburgring, waarmee hij de nochtans krachtigere én vierwielaangedreven R achter zich laat… Dus hoe doet die nieuwe GTI dat dan?

Golf R-koppel op de voorwielen!

Dat mogen we nu weten, want maak kennis met de Volkswagen Golf GTI Edition 50. Die lanceren de Duitsers naar aanleiding van de 50ste verjaardag van het GTI-label, dat voor het eerst op de Golf verscheen in 1975. Naar die Golf I verwijst deze Edition 50 dan ook terug met details zoals zijn zetelbekleding, al doet de rest van de auto aan een veel recentere toevoeging aan het gamma denken. Zo zijn de bumpers en de achtervleugel afkomstig van die andere overtreffende trap van het GTI-gamma: de Clubsport.

Daar gaat deze Edition 50 echter over, en nog geen klein beetje. Zo vind je onder de motorkap wel de gekende 2.0-liter TSI-benzinemotor maar die stuurt nu 325 pk richting voorwielen. Dat maakt hem 60 pk sterker dan de standaard-GTI en zelfs 25 pk sterker dan de Clubsport, terwijl het koppel met 420 Nm identiek is aan dat van een Golf R. Het resultaat is dus dat deze GTI Edition 50 zo’n Golf R verslaat op de Nürburgring met een tijd van 7 minuten, 46 seconden en 13 honderdsten… Dus terwijl het in onze duotest tussen een Golf R en een GTI Clubsport nog nek-aan-nek was, is de winnaar nu écht bekend!

Historische GTI-tint

Die dominantie dankt de GTI Edition 50 natuurlijk niet alleen aan wat extra pk’s. Zo kan je hem optioneel ook laten uitrusten met een Performance Pack en dan verlagen de dempers hem met nog eens 5 millimeter, bovenop de 15 millimeter die hij anders al lager is dan de gewone GTI. Die dempers zijn ook 20 procent stugger terwijl er lichtgewicht Bridgestone-semislicks rond de 19-inchvelgen zitten. Die banden besparen elk 1,1 kilogram gewicht en de velgen zelfs 3 kilogram, en het Akrapovic-uitlaatsysteem trekt dan nog eens 11 kilogram van het totaalplaatje af.

Uiterlijk is je Golf GTI Edition 50 dan weer voorzien van een unieke streep op de dorpels, terwijl hij ook verkrijgbaar wordt in twee extra kleurtjes. Dat zijn Dark Moss Green en Tornado Red en dat laatste is een historische GTI-tint. De combinatie met de eveneens rode velgen is dan vermoedelijk niet ieders meug, maar opvallen doet het wel. Volkswagen verklapt momenteel nog niet hoeveel je over zal moeten hebben voor een Golf GTI Edition 50, of hoeveel exemplaren er onze richting uit komen. Ter herinnering: de Golf GTI Clubsport waarop hij gebaseerd is, kost 54.405 euro.

Bron www.autofans.be

Volkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_1.jpgVolkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_2.jpgVolkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_3.jpgVolkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_4.jpgVolkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_5.jpgVolkswagen_Golf_GTI_Edition_50_2025_6.jpg