Welke vergroening? Stokoude occasies boosten tweedehandsmarkt

VergroeningTweedehandsmarkt.jpg

De Belgische markt voor tweedehandswagens blijft groeien, maar die boost is vooral te danken aan een opvallend verschijnsel: het aandeel van stokoude occasies stijgt sneller dan ooit. “Een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie,” waarschuwt mobiliteitsfederatie Traxio.

Nu de zomer in het land is, maakt Traxio de balans op van de tweedehandsmarkt voor het eerste semester van 2025. In deze periode werden er in ons land 373.810 tweedehandswagens ingeschreven, een stijging van 0,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent dat meer dan zes op de tien personenwagens die van januari tot juni op kenteken werden gezet, occasies waren. Dat gaat logischerwijs ten koste van de verkoop van nieuwe auto’s. “De tweedehandsmarkt floreerde opnieuw tijdens de eerste zes maanden van 2025,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van Traxio. “Ten opzichte van dezelfde periode in 2023 loopt het verschil zelfs op tot +7,1%.”

Particulieren drijvende kracht

Maar achter dat positieve cijfer schuilt een minder rooskleurige evolutie. De groei zit bijna volledig bij de oudere wagens. Het aandeel van auto’s van minstens 15 jaar steeg in het eerste semester tot 21,9 procent, tegenover 20,2 procent een jaar eerder. De gemiddelde leeftijd van een ingeschreven occasie bedraagt intussen negen jaar en negen maanden. “Dat is een verdere vergrijzing van het wagenpark, en slecht nieuws voor de ambitie om de uitstoot te verminderen,” aldus Traxio.

Particulieren, gestuwd door onzekerheid over de juiste aandrijflijn, blijven de drijvende kracht achter de tweedehandsmarkt: ruim 90 procent van de inschrijvingen komt op hun naam. Benzinewagens blijven dominant met 55,8 procent marktaandeel. Diesel verliest verder terrein, terwijl de groei van elektrische en hybride tweedehandswagens blijft beperkt. Volledig elektrische modellen maakten in de eerste helft van dit jaar amper 3,9 procent van de occasies uit, al is het wel een stijging. De reden voor de trage groei kennen we: het ontbreekt aan vertrouwen in de gebruikte batterij, vooral met betrekking tot de dure vervangkost en het verlies aan rijbereik.

Geopolitieke druk

De bescheiden opmars van elektrische tweedehandswagens is voor een groot deel te wijten aan de leasingsector die zich steeds intensiever op deze markt begeeft. Zij ontzorgen de klant van de risico’s rond het eigenaarschap van elektrisch rijden, zoals diep duikende restwaardes. Voor het algemene succes van de occasiemarkt wijst Rylant nog op een ander fenomeen: kopers blijven voorzichtig door de geopolitieke situatie en de hoge rente, waardoor ze hoge kosten uit de weg gaan.

Dat beeld wordt bevestigd door grote spelers uit de sector. “De geopolitieke spanningen en aangekondigde fiscale maatregelen hebben geleid tot een investeringsstop bij sommige particulieren,” merkt Wim Bruggeman van DEX op. Toch ziet hij dat SUV’s in alle maten populair blijven in het tweedehandssegment. “Bij bedrijven is er wel meer interesse in BEV’s en PHEV’s.”

Volkswagen Golf aan de top

Bij Cardoen klinkt een gelijkaardig verhaal. “Klanten zijn prijsgevoelig en goed voorbereid, maar verwachten transparantie,” zegt Matthias Gommeren. “Steeds meer mensen willen hun aankoop volledig online afronden, ook voor tweedehandswagens.” Toch ziet ook hij dat de interesse in tweedehands elektrische auto’s nog achterblijft, al speelt Cardoen daar wel op in met een ‘state of health’-bewijs.

De jongste cijfers tonen weinig veranderingen in de pop-poll van merken en modellen. Volkswagen en BMW waren de populairste merken in het tweedehandssegment tijdens de eerste jaarhelft, gevolgd door Mercedes, Peugeot en Opel. De VW Golf blijft met voorsprong het meest ingeschreven model: 14.706 stuks. Daarna volgen de VW Polo (10.608), de Opel Corsa (9.287), de BMW 3 Reeks (8.383), en de BMW 1 Reeks (7.750).

Bron www.gocar.be

VergroeningTweedehandsmarkt.jpg