Mercedes CLA 2025: dit is de Shooting Brake-versie

Net als de vorige generatie met verbrandingsmotor krijgt ook de nieuwe Mercedes CLA een Shooting Brake-variant. Tot aan de B-stijl is het front identiek aan dat van de sedan. Daarna verandert het silhouet in dat van een gestroomlijnde break, met een groot panoramisch glazen dak dat met één druk op de knop kan verduisteren.
Volgens Mercedes biedt de nieuwe CLA Shooting Brake meer ruimte voor passagiers en bagage. De koffer heeft een inhoud van 455 tot 1.290 liter en wordt aangevuld met een frunk van 101 liter, handig voor bijvoorbeeld de laadkabels. Wie nog meer wil meenemen, kan kiezen voor dakdragers die tot 75 kg aankunnen of een trekhaak met een maximale sleepcapaciteit van 1.800 kg, een interessant cijfer voor een elektrische wagen.
Twee motorisaties
Net als de sedan is de Mercedes CLA Shooting Brake bij zijn lancering beschikbaar met twee motorisaties: de CLA 250+ (272 pk en 355 Nm) en de CLA 350 4Matic (353 pk en 515 Nm). Beide versies worden gevoed door een NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) met 85 kWh, goed voor een rijbereik tot 761 km. Dankzij de 800V-architectuur kan tot 310 km worden bijgeladen in minder dan 10 minuten.
De prestaties mogen er zijn: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt respectievelijk 6,8 en 5 seconden, met een topsnelheid van ongeveer 210 km/u. De CLA 350 4Matic is voorzien van twee elektromotoren: de achterste is dezelfde als in de CLA 250+, terwijl een extra voormotor van 109 pk zorgt voor vierwielaandrijving. Die komt alleen in actie wanneer nodig – bijvoorbeeld bij het accelereren – om het verbruik te beperken en het rijbereik te maximaliseren.
Technologie alomtegenwoordig
Het interieur van de CLA Shooting Brake is overgenomen van de sedan. Je vindt er dus hetzelfde verfijnde dashboard terug, met een digitaal instrumentenpaneel van 10 duim en één of zelfs twee schermen van 14 duim. In dat laatste geval vormen ze samen het optionele MBUX Superscreen over de volledige breedte van het dashboard. De CLA draait op het nieuwe MB.OS-besturingssysteem, dat artificiële intelligentie gebruikt voor betere prestaties en meer functionaliteit.
Deze elegante break krijgt ook een nieuw multifunctioneel stuurwiel, met haptische aanraaktoetsen én opnieuw fysieke rolwieltjes voor onder meer het volume en de menunavigatie. Mercedes verdient hier een pluim voor: het merk luisterde naar klanten die vroegen om meer fysieke bedieningsknoppen.
Toekomstplannen
De Shooting Brake is nog maar het begin van een nieuwe generatie elektrische modellen waarvoor Mercedes hoge verwachtingen koestert. Binnenkort volgen twee SUV’s, waaronder een zevenzitter. De andere SUV krijgt een sportiever silhouet met coupévorm. Voorts staan ook instapmotorisaties met kleinere batterijen gepland, net als een 48V hybrideversie.
Bron www.gocar.be