Nieuw gunstregime plug-inhybrides alleen voor zelfstandigen

fiscaalregimepluginhybride.jpg

De regering-De Wever heeft vrijdag alsnog een compromis gevonden over het hernieuwde fiscale gunstregime voor plug-inhybride bedrijfswagens. De regeling geldt enkel voor zelfstandigen: natuurlijke personen met een btw-nummer die personenbelasting betalen. Daarmee wordt volgens de automerkenfederatie Febiac de oorspronkelijke regeling in omvang gehalveerd.

Tegelijkertijd wordt de fiscale aftrek van diesel en benzine voor tankkaarten van plug-inhybrides op 1 januari volledig afgeschaft, bevestigen regeringskringen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat die kosten tot eind 2027 voor 50 procent aftrekbaar bleven en vanaf 1 januari 2028 helemaal zouden verdwijnen.

Minister van Financiën Jan Jambon (N-VA) moest het oorspronkelijke voorstel voor de versoepeling van de bedrijfswagenfiscaliteit voor plug-inhybrides herschrijven. De Europese Commissie dreigde 282 miljoen euro Europese steun voor de vergroening van het Belgische bedrijfswagenpark terug te vorderen als Jambon zijn plannen in de oorspronkelijke vorm zou doorzetten. Door hybrides langer fiscaal aantrekkelijk te houden, zou de vergroening van het Belgische wagenpark aanzienlijk vertragen.

'De nieuwe fiscale regeling voor hybride wagens krijgt na overleg met Europa eindelijk groen licht. De vergroening van het wagenpark blijft met deze regeling voor iedereen betaalbaar en praktisch haalbaar. De regering neemt hiermee de onzekerheid weg voor zelfstandigen-eenmanszaken en schept klaarheid voor de automarkt', liet Jambon na afloop van het regeringsoverleg weten.

'Het oorspronkelijke voorstel is uitgehold', concludeert Philippe Vangeel, de directeur van de belangenorganisatie van de e-autosector EV Belgium. 'Beleidswijzigingen zoals deze brengen niet alleen de geloofwaardigheid van het beleid in het gedrang, ze zorgen ook voor twijfel, vertraging en wantrouwen in de markt.'

Maximale aftrek

De versoepeling van de fiscaliteit voor plug-inhybride bedrijfswagens was misschien wel de grootste verrassing in het regeerakkoord dat de coalitiepartijen van de regering-De Wever in februari sloten. Het doel daarvan was de meer dan 300.000 zelfstandigen en bedrijfsleiders die nog in een oude benzine- of dieselbedrijfswagens rondrijden, maar nog niet willen overstappen op een volledig elektrisch exemplaar, te overtuigen toch naar een minder vervuilende auto over te stappen. Hybrides verloren in de zomer van 2023 het gros van hun fiscale gunstregeling. Sindsdien profiteren enkel volledig elektrische auto's nog van een maximale fiscale aftrek.

Het nieuwe gunstregime voor plug-inhybrides verhoogt de maximale aftrekbaarheid ervan als bedrijfswagen opnieuw tot 100 procent. Wel wordt de fiscale aftrekbaarheid van de brandstoffen beperkt tot de elektriciteit die nodig is voor het opladen van de batterij van de plug-inhybride.

Het hoofd van de studiedienst van Febiac, Michel Martens, hoopt dat er met het huidige compromis een einde komt aan de onzekerheid die sinds begin van dit jaar boven de bedrijfswagenmarkt hing. 'Mensen stelden de bestelling van een nieuwe bedrijfswagen uit in afwachting van wat de definitieve regeling zou zijn. De registratie van nieuwe bedrijfswagens ligt sinds Nieuwjaar 20 procent lager dan vorig jaar. Dat komt voor een belangrijk deel door de onzekerheid over de fiscaliteit van de hybrides.'

Het kabinet-Jambon maakt zich sterk dat het nieuwe compromis robuust genoeg is. Het risico dat de regeling alsnog sneuvelt omdat ze discriminatoir zou zijn tegenover andere bedrijfswagenrijders wordt klein geacht. Volgens het kabinet-Jambon gelden nog meer fiscale maatregelen enkel voor zelfstandigen.

Bron www.detijd.be

fiscaalregimepluginhybride.jpg