Neue Klasse begint: BMW iX3 luidt nieuw elektrisch tijdperk in

Over de Neue Klasse vertelt BMW al vier jaar veelbelovende verhalen. Het elektrische offensief is nu eindelijk begonnen. In München is zopas het doek gelicht van het eerste seriemodel van deze nieuwe elektrische familie: de iX3. Zowel qua design als technologie slaat BMW hiermee een nieuwe weg in.
Toen BMW de nieuwe X3 presenteerde, schitterde één versie door afwezigheid: de iX3. Nochtans was deze elektrische SUV best succesvol, zeker in een ‘fleetland’ zoals België. De eenvoudige verklaring luidt dat BMW voor zijn elektrische modellen met een schone lei begint onder de naam Neue Klasse. Van het design tot de technologie en motoren: alles aan de iX3 is nieuw.
Met een lengte van 4.782 mm, een breedte van 1.895 mm en een hoogte van 1.635 mm is de nieuwe iX3 qua proporties langer, breder en lager dan zijn voorganger. De bagageruimte varieert van 520 liter (10 liter meer) tot maximaal 1.750 liter (190 liter meer). Voorin zit ook nog een frunk van 58 liter.
Geluids- en lichtanimatie
Het design bouwt uiteraard voort op wat we eerder al zagen bij het prototype Vision Neue Klasse X. Deze nieuwe designtaal van BMW vindt de komende jaren haar weg naar het hele modelgamma van het merk. De typische nieren en dubbele koplampen staan visueel centraal. De gebeitelde BMW-nieren met hun verticale opstelling verwijzen trouwens naar de Neue Klasse van de jaren zestig.
De opvallende lichtsignatuur neemt de rol over die voorheen door chroom werd vervuld. Europa vindt chroom in auto’s te vervuilend, vandaar dat automerken alternatieven zoeken om hun ontwerpen wat meer ‘glans’ te geven. Het exterieurpakket BMW Iconic Glow creëert een heuse geluids- en lichtanimatie in verschillende standen (Relaxed, Balanced en Excited). De welkomstanimatie begint zodra de bestuurder de wagen nadert.
Ook in het interieur word je begroet met een animatie op het zogenaamde BMW Panoramic Vision. Dat is een strook over de volledige breedte van de voorruit, van A-stijl tot A-stijl, waarop informatie geprojecteerd wordt. Belangrijke rijgegevens verschijnen in het gezichtsveld van de bestuurder. Je kunt dit systeem optioneel aanvullen met een extra head-updisplay in 3D.
Het infotainment van deze BMW is ook helemaal nieuw. Het besturings- en bedieningssysteem (BMW Panoramic iDrive) draait op het nieuwe BMW Operating System X. Heel wat functies werden geoptimaliseerd voor gebruik met aanraak- en spraakopdrachten of via het multifunctionele stuur. Gelukkig zijn er nog fysieke knoppen aanwezig (zoals de volumeregeling, schakelhendel, parkeerrem en achterruitverwarming).
Snel en bidirectioneel laden
De iX3 introduceert nieuwe hoogspanningsbatterijen met cilindrische cellen (lithium-ion) en 800V-technologie. De iX3 50 xDrive – de eerste versie die op de markt komt – wordt aangedreven door twee elektromotoren, die samen 469 pk genereren. De cilindrische cellen werden rechtstreeks geïntegreerd in de hoogspanningsbatterij (‘cell to pack’), wat de energiedichtheid en kostenefficiëntie ten goede komt. Om het gewicht te minimaliseren, is de hoogspanningsbatterij in de voertuigarchitectuur geïntegreerd (‘pack to open body’). De hoogspanningsbatterij in de iX3 50 xDrive heeft een bruikbare energie-inhoud van 108,7 kWh, waardoor ze een WLTP-rijbereik tot 805 km mogelijk maakt.
De energiedichtheid van de cellen ligt 20 procent hoger dan bij de vorige generatie elektrische BMW’s en het nieuwe concept resulteert ook in een 30 procent hogere laadsnelheid. Met een maximaal laadvermogen van 400 kW volstaan tien minuten aan een snelle gelijkstroomlader van 800 volt om het rijbereik van de iX3 met 372 km te verlengen. De hoogspanningsbatterij kan in 21 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Laden aan 400 volt – een probleem in de nieuwe Mercedes CLA – is trouwens ook mogelijk.
Daarnaast biedt de iX3 bidirectionele laadfuncties. Zo kan hij fungeren als mobiele powerbank of stroom van je zonnepanelen opslaan. Een opvallend snufje is intelligente laadklep die artificiële intelligentie (AI) gebruikt om de laadintenties van de gebruiker te detecteren en zich automatisch te openen en te sluiten. Laten we hopen dat dit in de praktijk ook echt goed werkt…
Superbrein
Volgens BMW zit deze nieuwe iX3 vol met slimme en vooral heel snelle computers. Er zitten vier krachtige ‘superbrein’-computers in. De regeleenheid ‘Heart of Joy’ is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de subfuncties van de aandrijflijn, remmen, energierecuperatie en stuurinrichting. Een andere krachtige computer brengt alle geautomatiseerde rij- en parkeerfuncties samen.
Belgische première
Wie de nieuwe BMW iX3 de komende dagen al in het echt wil bekijken, kan naar de IAA in München. Je kunt natuurlijk ook even geduld oefenen tot hij in België arriveert. Tijdens de Zoute Grand Prix Car Week in Knokke begin oktober beleeft de iX3 zijn Belgische première. Vanaf november komt de productie – in de nieuwe BMW-fabriek in Debrecen, Hongarije – op toerental. De marktintroductie is gepland in het voorjaar van 2026. In België kost de iX3 50 xDrive minstens 69.900 euro.
Dat is nog maar het begin van het Neue Klasse-verhaal. Volgens BMW zullen de technologieën van de Neue Klasse tussen nu en 2027 toegepast worden in maar liefst veertig nieuwe (of vernieuwde) modellen. “Het hele gamma zal profiteren van de innovaties van de Neue Klasse, ongeacht de aandrijfvorm”, zegt BMW-CEO Oliver Zipse. De eerste volgende stap is al bekend: de elektrische sedan i3 in het segment van de 3 Reeks, gebaseerd op de Vision Neue Klasse.
Bron www.gocar.be