Audi Concept C: terugkeer van de TT en een nieuwe stijl in Ingolstadt?

Audi_NieuweStijl_01.jpg

Met zijn Concept C kondigt Audi een nieuw stijlhoofdstuk aan onder de naam ‘radical simplicity’. Om dat meteen kracht bij te zetten, wordt de comeback van de TT coupé gepland. Elektrisch? Niet alleen, want dit model komt er ook met een verbrandingsmotor. Een opvallend designstatement én een belofte van vernieuwing voor een merk dat snakt naar een frisse wind.

Net voor de IAA 2025 in München presenteerde Audi zijn Concept C in Milaan aan de wereld. Het betekent een stijlbreuk voor Audi. De kleine tweezitscoupé roept duidelijk herinneringen op aan de allereerste Audi TT, die eind jaren negentig uitkwam en toen indruk maakte met zijn bijzonder gedurfd (en geslaagd) design. Die gelijkenis is geen toeval: volgens de top van het merk is deze concept car voor 87% trouw aan het productiemodel dat in 2027 op de markt komt.

De Concept C overtuigt meteen met zijn compacte proporties, strakke silhouet en elektrisch wegklapbaar hard dak. In tegenstelling tot eerdere generaties van de TT – die een stoffen kap hadden – kiest deze nieuwe versie voor een tweedelig systeem dat zowel de vloeiende lijn als de levensduur op lange termijn ten goede komt. Vermoedelijk sluit deze keuze ook aan bij de wensen van de klanten.

Massimo Frascella, designchef bij Audi (en ex-Jaguar Land Rover), tekent hier zijn eerste project voor het merk. Hij omschrijft zijn stijl als ‘radical simplicity’, een filosofie die alle overbodige franjes uit het ontwerp schrapt ten gunste van een duidelijke en sterk gestructureerde vormgeving.

Nieuwe interpretatie van erfgoed

De Concept C is ontworpen als een monolithisch volume, met geometrische oppervlakken en een silhouet zonder overbodige lijnen. Vooraan staat de grille rechtop in een volledig nieuw design, dat tegelijk verwijst naar de Auto Union Type C uit 1936 én naar de bekende Singleframe-grille van Audi. Rondom zit een opvallende lichtsignatuur met vier horizontale elementen, ook achteraan, die het model een uitgesproken identiteit geven.

Het interieur is opvallend puur gehouden. Geen technologische franje zoals we die tegenwoordig te vaak zien. Het dashboard is opgebouwd uit scherpe, hoekige vormen. De schermen zijn verdwenen en vervangen door een uitschuifbaar display, met een duidelijke terugkeer van fysieke knoppen. Een goed idee, want net dat is waar veel automobilisten opnieuw om vragen.

Nieuw tijdperk voor Audi

De Concept C is geen loutere stijloefening. Integendeel, technisch is hij al ver gevorderd. Dit model introduceert ook een nieuw platform, geschikt voor zowel 100% elektrische aandrijflijnen als klassieke verbrandingsmotoren. Dat is best opmerkelijk, want tot voor kort zwoeren constructeurs bij specifieke EV-platformen voor meer efficiëntie. Maar de huidige onzekerheid op de markt duwt hen blijkbaar richting tussenvormen.

Volgens verschillende bronnen gebruikt Audi hier hetzelfde platform als de toekomstige elektrische Porsche 718, waarbij de 800V-batterij onder de vloer wordt geplaatst, maar niet volledig plat onder het interieur. Let wel: er komt geen Quattro-vierwielaandrijving. De productieversie van de Concept C wordt een zuivere achterwielaandrijver.

De productie van het nieuwe model staat gepland voor 2027, met volumes “in de lagere regionen van de vijf cijfers”, aldus CEO Gernot Döllner. Ter vergelijking: tussen 1998 en 2023 bouwde Audi meer dan 662.000 exemplaren van de TT, verdeeld over drie generaties. Hoe geslaagd de Concept C ook mag zijn, zulke aantallen zullen er nooit meer inzitten. Andere tijden, andere gewoontes.

Bron www.gocar.be

Audi_NieuweStijl_01.jpgAudi_NieuweStijl_02.jpgAudi_NieuweStijl_03.jpg