Elektrische Mercedes GLC is hier

BMW mocht de voorbije dagen dan wel de spotlight op zichzelf hebben gezet met de gloednieuwe iX3, Mercedes is nu hier om de spotlight te kapen met de nieuwe generatie EQC. Die heet voortaan simpelweg GLC en wil net zozeer de leasingklant verleiden.
Het is het jaar van de dikke leasing-SUV's, dames, heren en X. Want nadat Audi het voortouw nam met de Q6 e-tron, zijn nu BMW en Mercedes hier om weerwerk te bieden. BMW doet dat met de op vrijdag voorgestelde iX3, Mercedes volgt nu met de nieuwe generatie EQC. Die mag je voortaan simpelweg GLC noemen en introduceert een hoop technische nieuwigheden bij het merk met de ster.
Nieuw familiegezicht
Natuurlijk valt meteen de snuit op van de GLC die centraal een forse rechte grille plaatst. Een duidelijk knipoog naar klassieke modellen van het merk, maar dan wel met een moderne twist. Zo is de grille standaard rondom verlicht met een led-streep en kan je optioneel opteren om maar liefst 942 extra pixel-lichtjes overheen de grille te zwieren. Het resultaat moet volgens Mercedes een high-tech statement van pure luxe zijn, dat ook naar toekomstige modellen van het merk komt.
Kijken we naar de flank, dan zien we - net zoals bij de nieuwe CLA - dat de generatiesprong visueel relatief klein is. Daar zit een logisch verhaal achter, wat de huidige GLC met verbrandingsmotoren blijft nog even broederlijk naast deze elektrische knaap staan. Toch verschillen beide modellen in de details. Zo is de wielbasis van de elektrische GLC 8 cm langer (2,92 meter in totaal), waardoor hij een stuk sportiever gelijnd oogt. Velgen meten tot 21-duim groot, al zijn er natuurlijk ook meer aerodynamische opties. Achteraan leent de GLC de doorlopende lichtboog van de CLA, met dat verschil dat er niet één Mercedes-ster aan elke kant staat, maar wel 2x2 Mercedes-sterren. Want je kan nooit teveel sterren op je auto hangen, toch?
Hyper, euhm, Hyperscreen!
Neem die laatste uitspraak maar serieus, want het standaard panoramische dak komt optioneel met 162 indirect verlichte sterren die je in 64 verschillende kleuren kan laten shinen. Toch zal je aandacht vooral naar het dashboard gaan, want daarop hangt een joekel van een "Hyperscreen". Maar liefst 99.3 cm in doorsnede is die, waardoor je kijkt naar het grootste display ooit in een Mercedes gehangen. Nu ja, "tot nog toe", zoals Mercedes zelf even toelicht.
Fraaie materialen maken duidelijk dat dit niet de CLA van je werknemers is, terwijl ook kleine details het verschil maken. Kijk maar eens naar de vier aparte knoppen op het deurpaneel die elk één raam van het voertuig bedienen. Jep, dat is een luxe-item anno 2025... Ook uniek is het optionele Vegan interieur dat werd goedgekeurd door de Liga van Veganisten!
Ruimte tot in de details
Mercedes is trouwens ook fier op de riante ruimte in deze "GLC met EQ Technologie". Zoals het goede Duitsers betaamt gaan ze daarbij tot diep in de details. Wat te denken van de 13 mm extra beenruimte voor en 47 mm extra beenruimte achter tegenover de GLC met verbrandingsmotoren? Of de zomaar even 46 mm extra hoofdruimte voor- en 17 mm extra hoofdruimte achteraan!
De gewone medemens is natuurlijk meer geïnteresseerd in de koffervolumes. De elektrische GLC schuift een koffer naar voren van 570 liter tot 1.740 liter met vlakke achterbank. Daarmee doet de GLC het beter dan concurrenten BMW iX3 en Audi Q6 e-tron... en dan is er nog de frunk. Die meet een gezonde 128 liter en kan daardoor met plezier een krat bier slikken. Ach, Duitsers en hun weizenbier, er zijn al oorlogen gestart voor minder...
Genoeg range?
Mercedes plot een familie aan varianten van deze elektrische GLC, maar starten doet het met een vrij hoog model in de range, namelijk de "GLC 400 4Matic met EQ Technologie". Die gebruikt twee elektromotoren (één op elke as) en een versnellingsbak met twee verhoudingen. Het resultaat is vierwielaandrijving, 482 pk (360 kW), een top van 210 km/u en 2.4 ton aan sleepvermogen. De accu van dienst is 94 kWh netto groot en zegent de GLC 400 4Matic met "meer dan 700 km range".
Dat klinkt natuurlijk minder stoer dan de 800 km range die de BMW iX3 50 xDrive belooft, maar die heeft uiteraard een grotere batterij van 108 kWh. Waardoor qua verbruik beide modellen waarschijnlijk wel aan elkaar gewaagd zijn. Laden doet de EQC 400 aan maximaal 330 kW DC dankzij het 800 volt boordnetwerk en voor bepaalde landen installeert Mercedes een DC-converteerder zodat je ook kan laden aan laadpalen van 400 volt. Dat was bij de lancering van de CLA even een probleempje... Hoe dan ook, laat het duidelijk zijn, de Duitsers mikken dit najaar met hun elektro-SUV's duidelijk op de fleetklant. En dan staat de elektrische Porsche Cayenne ook al klaar in de coulissen.
Bron www.autofans.be