BMW en Mercedes-Benz noemen EU-verbod op benzine- en dieselwagens "nefast"

BMW en Mercedes-Benz noemen het Europese verbod op het bouwen van benzine- en dieselwagens vanaf 2035 "nefast" voor de hele sector en vragen dringend een herziening. Elektrische autobouwer Polestar en 150 bedrijven uit de e-mobiliteit vragen dan weer dat Europa voet bij stuk houdt. Eind deze week staat een Europese autotop gepland.
"Een grote vergissing." Zo noemt BMW-topman Oliver Zipse het verbod op het bouwen van benzine- en dieselwagens vanaf 2035. Met het plan wil de EU de uitstoot fors naar beneden halen, om tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te worden.
Maar naarmate de deadline nadert, trekken voornamelijk Duitse autobouwers aan de alarmbel. De BMW-topman zegt dat het verbod zich uitsluitend richt op uitstoot, en voorbijgaat aan bredere kwesties, zoals de CO2-voetafdruk van de productie van batterijen, de winning van grondstoffen en de rol van alternatieve brandstoffen, zoals waterstof.
Monopolie van China
Zipse benadrukt dat elektrisch rijden de toekomst is, maar vraagt de EU om andere opties niet volledig uit te sluiten. "Anders loopt Europa het risico om zich te binden aan kwetsbare toeleveringsketens en 1 technologische route, terwijl oplossingen zoals waterstof en e-brandstoffen een aanzienlijke vermindering van de uitstoot kunnen opleveren."
De autobouwer waarschuwt voor het monopolie dat China heeft op de bouw van batterijen voor elektrische wagens, door hun toegang tot grondstoffen als lithium die nodig zijn om die te maken.
Mercedes-Benz op dezelfde lijn
BMW zit daarmee op 1 lijn met zijn Duitse concullega Mercedes-Benz. "We moeten de realiteit onder ogen zien. Anders rijden we met volle snelheid tegen een muur aan", verklaarde CEO Ola Källenius in een interview met het Duitse economische dagblad Handelsblatt.
Hij pleit voor een 'technologieneutrale' aanpak en rekent op beleidsondersteuning om de sprong naar elektrisch te stimuleren. Bijvoorbeeld door belastingvoordelen voor elektrische wagens te garanderen – wat in België de uitrol van EV's in sneltempo heeft doen toenemen - en het aanbieden van goedkope elektriciteit bij laadpalen.
"Natuurlijk moeten we koolstofarm worden, maar dat moet op een technologieneutrale manier gebeuren. We mogen onze economie niet uit het oog verliezen", benadrukte hij.
Ola Källenius is naast CEO van Mercedes ook voorzitter van ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. Ook die liet vorige week van zich horen in een open brief aan Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen.
Volgens ACEA is het marktaandeel van elektrische wagens op dit moment nog te klein om de vooropgestelde Europese klimaatdoelstellingen te halen. De koepel verwijt de EU onder meer een gebrek aan beleid om tot klimaatneutraliteit te komen.
E-mobiliteitssector bezorgd
In maart haalde de voorstanders van een soepeler uitstootbeleid al een eerste slag thuis. Toen kondigde Von der Leyen aan dat de Europese autobouwers in 2026 nog geen boetes zullen moeten betalen als hun wagens de klimaatdoelen van dit jaar nog niet halen.
Sinds dit jaar geldt er immers een strengere Europese uitstootnorm voor nieuwe wagens. Die mogen gemiddeld nog 93,6 gram CO2 per kilometer uitstoten.
In een open brief die gisteren werd verstuurd naar de Europese Commissie vragen een 150-tal bestuurders en bedrijfsleiders uit de e-mobiliteitssector daarom om "standvastig" te blijven en "niet terug te krabbelen".
1 van de redenen daarvoor is het investeerdersvertrouwen, klinkt het in de open brief. Volgens de bedrijfsleiders zijn er sinds 2023 namelijk al honderden miljarden euro's geïnvesteerd in de e-mobiliteitssector met deze uitfasering in het achterhoofd.
"De wetgeving terugdraaien ondermijnt het investeerdersvertrouwen en zou het concurrentievoordeel weggeven aan mondiale rivalen", duiden de bedrijfsleiders, bestaande uit voertuigproducenten, batterijmakers, laadexploitanten, materiaalleveranciers en netbeheerders.
Tegenovergesteld signaal
Ook de Zweeds-Chinese autobouwer Polestar ondertekende de brief. "De EU-doelstelling om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe verbrandingsauto's te beëindigen, was een keerpunt", zegt Polestar-CEO Michael Lohscheller.
"Als die nu wordt afgezwakt, geeft dat precies het tegenovergestelde signaal: dat Europa zijn eigen afspraken kan laten varen. Dat schaadt niet alleen het klimaat, maar ook Europa's concurrentievermogen."
Europese top in Brussel
Aankomende vrijdag zit de Europese Commissie samen in Brussel om te bespreken of de EU vasthoudt aan de vooropgestelde klimaatambities in de automobielsector, of dat er versoepelingen aankomen.
Sectorvertegenwoordiger ACEA noemt dit "de laatste kans voor de EU om haar beleid aan te passen aan de huidige geopolitieke en economische realiteit."
Bron www.vrt.be