Continental lanceert banden op frituurolie

De Duitse toeleverancier Continental produceert voortaan autobanden met gebruikte frituurolie. “Om beter te driften?”, zullen sommige grappenmakers zich afvragen. Helemaal niet. Deze grondstof betekent een stap vooruit in het streven van de fabrikant om tegen 2030 40% gerecycleerde materialen te gebruiken. Een bijkomend voordeel is dat deze techniek ook invloed heeft op de uitstoot van deeltjes en de recycleerbaarheid van de banden.
De transitie naar elektrische wagens wordt vaak gezien als een ecologische oplossing, maar die lost natuurlijk niet alle milieuproblemen van de auto-industrie op. De productie van batterijen blijft erg energie-intensief, het plaatwerk voor de carrosserie veroorzaakt nog altijd grote CO₂-uitstoot en ook remmen en banden vervuilen de lucht, vooral door de uitstoot van fijnstof.
Banden zijn per definitie slijtageonderdelen die vervangen moeten worden. Maar hun productie en gebruik stoten vervuilende deeltjes uit. Vandaar de ambitie van Continental om tegen 2050 volledig duurzame banden te produceren. Tegen 2030 wil het merk minstens 40% duurzame materialen gebruiken, tegenover 26% vandaag. Er is dus nog werk aan de winkel…
En net op dat vlak zet Continental een nieuwe stap. De industriële groep maakt bekend dat ze een opmerkelijk nieuw ingrediënt heeft opgenomen in haar productie: gebruikte frituurolie. Die wordt ingezameld bij gespecialiseerde leveranciers zoals Synthos en TotalEnergies Cray Valley, en vervolgens verwerkt in de productie van synthetisch rubber. De partners werden geselecteerd op basis van hun naleving van de duurzaamheidscriteria van de internationale ISCC PLUS-certificering.
Ter herinnering: moderne banden combineren twee soorten rubber. Natuurrubber wordt vooral gebruikt voor het loopvlak, omdat het goed bestand is tegen schokken. Synthetisch rubber biedt dan weer minder rolweerstand en betere remprestaties. Het is in die laatste soort – dus het synthetisch rubber – dat de gerecycleerde olie nu wordt verwerkt. Hoeveel precies? Dat blijft het geheime recept van Continental.
Veelbelovende wending
Toch gaat het belang van deze nieuwe techniek verder dan alleen de milieu-impact tijdens de productie. Duurzamere componenten zorgen er namelijk ook voor dat de deeltjes die vrijkomen tijdens slijtage minder toxisch zijn. Dat verlaagt de negatieve impact op de volksgezondheid én het milieu. Misschien nog het meest opvallende: volgens Continental zijn banden die met deze olie geproduceerd zijn ook gemakkelijker te recycleren.
Een hele sector in beweging
Natuurlijk staat Continental niet alleen op dit terrein. Toch pronkt het merk ermee de eerste fabrikant te zijn die het TMQ-rubberadditief van chemiebedrijf LANXESS gebruikt. Dat additief heeft een 30% lagere koolstofvoetafdruk dan de klassieke variant. Maar ook andere spelers in de sector, zoals Michelin, boeken vooruitgang op andere vlakken. Zo stelde de Franse bandenfabrikant onlangs een meetsysteem voor dat deeltjes uit bandenslijtage detecteert. Daarmee wil het merk de gezondheidsimpact in kaart brengen en de samenstelling van toekomstige banden verder verfijnen.
De inzet van gebruikte frituurolie komt onverwacht. En nee, uiteraard kunnen driftliefhebbers er niet ineens spectaculair mee gaan glijden op het circuit. Integendeel. Deze innovatie past binnen een langetermijnvisie: een koolstofarme toekomst waarin elk onderdeel telt.
Bron www.gocar.be