Volkswagen ID.4 wordt ID.Tiguan in 2026: dit verandert er allemaal

De ID.4 verdwijnt. In 2026 neemt Volkswagen zijn populaire elektrische SUV grondig onder handen. Hij maakt plaats voor de ID.Tiguan. Op het programma: een nieuw design, zowel binnen als buiten, en nieuwe LFP-batterijen. Het doel is om de muur tussen de elektrische en thermische modellen af te breken.
We weten al langer dat Volkswagen komaf wil maken met de tweedeling die het merk in 2015 zelf invoerde tussen zijn traditionele verbrandingsmodellen en het elektrische ID-gamma. Net zoals binnenkort bij de Golf, overstijgt de vernieuwing van de ID.4 in 2026 het louter esthetische of technische niveau: het is een heuse herpositionering op de markt. Het model laat de naam ID.4 vallen en wordt ID.Tiguan. Daarmee hoopt Volkswagen zijn trouwe klanten en fleetrijders over de streep te trekken die de elektrische switch tot nu toe moeilijk vonden. Door vast te houden aan de herkenbare naam en look van de Tiguan, mikt het merk op een geleidelijke overgang, ondersteund door betere prestaties en een geoptimaliseerde gebruikerservaring.
Grotere aanpak
Het model is gepland voor 2026 en ondergaat een radicale esthetische metamorfose. Weg met de ronde vormen en de ‘techno-effecten’ die als verouderd worden beschouwd: Volkswagen kiest voor een strakker, soberder design dat geïnspireerd is op dat van de thermische modellen. De visuele link met de klassieke Tiguan wordt overduidelijk.
Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen, spreekt over een “enorme stap vooruit” die perfect past binnen de nieuwe designtaal van het merk. Andreas Mindt, designbaas bij Volkswagen, verduidelijkt dat de vernieuwingsoperatie doet denken aan de overgang van de Golf 5 naar de Golf 6: het platform blijft hetzelfde, maar de rest verandert volledig. Het doel? Een wagen die niet aanvoelt als een facelift, maar als een volledig nieuwe generatie.
Interieur op niveau
De verandering is het grootst in het interieur. Het dashboard van de eerste ID.-modellen kreeg namelijk veel kritiek: de afwerking werd als te licht bevonden, de bediening verliep te veel via aanraakvlakken die weinig intuïtief waren, en ook de ergonomie liet te wensen over. Maar Volkswagen zet dat recht. Fysieke knoppen maken hun comeback, het dashboard krijgt een nieuw ontwerp en de gebruikte materialen gaan er duidelijk op vooruit. Kortom, het merk lijkt vastberaden om zijn trouwe klanten opnieuw te overtuigen met een kwaliteit die zijn reputatie alle eer aandoet.
Nieuwe batterijen
Onder zijn hertekende koetswerk gebruikt de ID.Tiguan het MEB+–platform, een evolutie van de vertrouwde MEB-basis. Dat maakt plaats voor nieuwe LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat): goedkoper, duurzamer en in dit geval met meer rijbereik. Daarmee wil Volkswagen concurreren met gevestigde namen als de Tesla Model Y en Renault Scénic E-Tech.
Op motorenvlak zou Volkswagen de elektromotor met 286 pk aanbieden in verschillende vermogensversies, van 180 tot zelfs 350 pk voor de meest sportieve versie. Zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving zouden naast elkaar blijven bestaan in het gamma om alle gebruiksdoeleinden te dekken.
De ID.Tiguan is pas het begin van de omwenteling die op til is bij Volkswagen. Ook de ID.3 krijgt binnenkort een grondige facelift, al neemt hij voorlopig nog niet het Golf-label over. En de ID.5? Die zou wel eens gewoon kunnen verdwijnen wegens tegenvallende verkoopcijfers.
Bron www.gocar.be