Goedkope winterbanden zijn weggegooid geld, volgens deze test

winterbandengoedkoop.jpg

Sterker nog: ze zijn soms ronduit gevaarlijk, en dus koop je ze maar beter niet. Dat concludeert de Duitse automobilistenvereniging ADAC na zijn grootste winterbandentest ooit, waarvan het de resultaten aan het begin van de herfst vrijgeeft.

Goedkope winterbanden zijn weggegooid geld, volgens deze test

Waarom zou je 200 euro uitgeven aan een winterband wanneer je er voor de helft van de prijs ook één hebt? Velen hebben zich allicht de vraag al gesteld, zeker als je dat bedrag verviervoudigt, want zoveel stuks heb je natuurlijk nodig voor een auto.

De Duitse automobilistenvereniging ADAC heeft het antwoord: de meeste goedkope winterbanden zijn niet goed genoeg. Dat concludeert ze na haar meest recente winterbandentest, die vorige winter plaatsvond, maar waarvan ze de resultaten traditioneel de daaropvolgende herfst publiceert. De ADAC testte liefst 31 verschillende bandentypes, waarmee dit haar grootste test ooit is.

Meer dan dubbel zo duur

De keuze is vandaag groter is dan ooit, want naast bekende namen als Michelin, Continental, Goodyear of Bridgestone, heb je ook merken die amper iemand kent: Petlas, Radar, Landsail, Evergreen, Momo, enzovoort.

Wat deze merken gemeen hebben, is dat ze spotgoedkoop zijn. Een Star Performer Stratos UHP kost op de Belgische markt ongeveer 53 euro, terwijl je voor een Michelin Pilot Alpin 5 125 euro neerlegt. Voor een set van vier banden scheelt dat 288 euro. De bedragen hebben betrekking op de wielmaat 205/60 R16, om vergelijken mogelijk te maken. De prijs varieert sowieso sterk per wielmaat.

Van “zeer goed” tot “onvoldoende”

De automobilistenvereniging testte op verschillende criteria, zoals grip en remvermogen op sneeuw en ijs, stabiliteit en aquaplaning op nat asfalt, stuurprecisie en noodmanoeuvres op droog wegdek, en daarnaast ook slijtage, rolweerstand en ecologische duurzaamheid. Voor de test gebruikte de ADAC banden met maat 225/40 R18.

De eindscore loopt van “zeer goed” tot “onvoldoende”. Daarbij scoorden 6 banden goed, 10 banden bevredigend, 4 banden voldoende, en maar liefst 11 banden kregen een onvoldoende.

Die 11 gebuisde modellen zijn allemaal budgetbanden. De Petlas SnowMaster 2 Sport en Nankang Winter Activa 4 verliezen bijvoorbeeld al snel grip op sneeuw, de Evergreen EW66 krijgt de auto nauwelijks gestopt op ijs, terwijl de Landsail Winter Lander teleurstelt op sneeuw én op nat wegdek.

Een winterband die faalt in de sneeuw is eigenlijk geen winterband. Je koopt rubber dat precies op het cruciale moment niet doet waarvoor het gemaakt is.

De duurste zijn de beste

De beste keuzes blijken helaas ook de duurste te zijn. Liefst 6 modellen van de topmerken kregen een goede testscore, zoals de Goodyear UltraGrip Performance 3, Michelin Pilot Alpin 5, Bridgestone Blizzak 6, Dunlop Winter Sport 5, Hankook Winter Icept Evo 3 en Continental WinterContact TS 870 P.

Enkele opvallende vaststellingen zijn de slijtvastheid van de Goodyear-band, die een levensduur van meer dan 70.000 kilometer haalt. De Michelin-band scoort dan weer top in de sneeuw, terwijl Bridgestone en Continental vooral overtuigden op nat wegdek. De genoemde banden scoren op geen enkel aspect slecht.

Uiteenlopende scores

De middenmoot (qua prijs dan) scoort – welja – middelmatig, met als beste keuzes de Kleber Krisalp HP3, Nokian Snowproof P en Fulda Kristall Control HP2.

De Firestone Winterhawk 4 presteert bijvoorbeeld prima op sneeuw, maar reageert traag en onzeker bij een uitwijkmanoeuvre op droog wegdek. De Apollo Aspire XP Winter is dan weer sterk op nat asfalt, maar laat steken vallen in de sneeuw.

Het geld waard

Duurdere banden zijn met andere woorden de investering waard, en kunnen het verschil maken tussen even flink schrikken en een ongeval. Als bijkomend voordeel hebben ze vaak een langere levensduur en een lager verbruik, waardoor ze ook langs die weg rendabel zijn op de langere termijn.

Of winterbanden in België de investering waard zijn (indien je niet op wintersport trekt), is dan weer een andere kwestie. Daar kijkt men ook in de verschillende landsdelen anders tegenaan, gezien de winters in het zuiden en oosten van het land strenger zijn dan in het noorden en westen.

Bron www.gocar.be

winterbandengoedkoop.jpgwinterbandengoedkoop02.jpg