Zoveel kilometer rijdt een elektrische auto nog door wanneer de batterij op 0% s

Nu het rijbereik van elektrische auto’s steeds groter wordt, vermindert stilaan ook de angst om zonder stroom te vallen. Al is het natuurlijk niet onmogelijk dat je af en toe aan die gevreesde 0% komt. Maar valt je auto dan meteen stil, of houdt hij nog wat reserve achter de hand?
Elke elektrische automobilist heeft zich de vraag vast al gesteld: valt mijn auto meteen stil wanneer de accu leeg is, of kan ik nog even doorrijden om in allerijl een laadpaal of (in het slechtste geval) stopcontact te zoeken?
Dat vroegen ook onderzoekers van de Duitse automobilistenvereniging ADAC zich af. Daartoe trokken ze met 6 elektrische testauto’s naar een afgesloten piste om de accu zo leeg te rijden als maar kan. Voor het onderzoek dienden een Volkswagen ID3, Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX40, BYD Seal en Nio EL6.
Stelselmatig minder vermogen
De belangrijkste vaststelling is dat geen van de 6 geteste auto’s meteen halt houdt wanneer de batterij op 0% staat. Alle auto’s reden nog liefst 15 tot zelfs 20 kilometer verder op een noodreserve, waarbij de auto’s wel op een verminderd vermogen rijden.
Op de grafiek is te zien hoe de 6 auto’s omgaan met het naderende einde van de autonomie. De gele band geeft de fase aan van de eerste waarschuwing aan de bestuurder, waarbij de Kia al waarschuwt wanneer 79% van de energie uit de batterij verdwenen is (en er nog liefst 70 kilometer rijbereik overblijft), terwijl de Volvo wacht tot 93% weg is. In alle gevallen gaat het om een visuele waarschuwing, doorgaans een tekst, soms in combinatie met een waarschuwingslampje.
Pas in een latere fase, zoals in de oranje band getoond, komen er ook hoorbare alarmsignalen. Daarbij wordt het vermogen stelselmatig b, des te meer in de 2 rode banden. Hier is de Volvo dan weer het gulst: in zijn uiterste noodloopfase perst de EX40 nog liefst 9 kilometer uit zijn accu.
Enkel voor noodgevallen
Daarbij waarschuwt de ADAC wel dat je die reservestand slechts voor noodgevallen achter de hand mag houden. Sowieso is het niet goed om een batterij tot op de spreekwoordelijke bodem te ledigen. Voor de levensduur is het gezonder om gebruikelijk niet lager dan 20% te gaan alvorens te laden, tenzij de situatie iets anders vereist uiteraard.
De automobilistenvereniging, de vaker dit soort onderzoeken doet, vertelt er bovendien bij dat de test, op haar testcircuit op het voormalige vliegveld van Penzing (Beieren) in ideale omstandigheden plaatsvond. Met zomerse temperaturen, vlakke wegen, geen verkeer en auto’s met weinig kilometers op de teller.
In moeilijkere omstandigheden, zoals in de winter en met een auto die al wat meer jaren in het verkeer is, kan het aantal beschikbare kilometers in de reservestand lager liggen.
Rijbereik wordt steeds groter
De ADAC vertelt er nog bij dat de angst voor het rijbereik stilaan een fenomeen uit het verleden wordt. Bij haar grote jaarlijkse EV-test stelde ze in 2024 voor het eerst vast dat het gemiddelde reële rijbereik hoger was dan 400 kilometer. Dat is een verdrievoudiging van 10 jaar eerder.
Tegelijk komt er steeds meer laadinfrastructuur bij, niet enkel in België (vooral in het noorden), maar ook elders in Europa. De grootste opdracht zit er voor de uitbaters van openbare laadpalen in om de betaalmogelijkheden te uniformiseren, en betalen met een bankkaart mogelijk te maken. Dit is sinds 2024 verplicht voor nieuwe laadpalen, maar pas vanaf 2027 voor bestaande die ervoor moeten omgebouwd worden.
Bron www.gocar.be