Hoe obese auto’s files veroorzaken

BredeAutosFile.jpg

De hoofdstraat is weliswaar breed genoeg voor 3 auto’s, te weten 1 in elke rijrichting en dan nog een rij geparkeerde auto’s. Ik heb er het meetlint niet bij gehaald, maar met het blote oog zie je meteen dat de 2 kruisende auto’s meer dan voldoende ruimte hebben om nog naast het parkeervak te passen.

Toch stremt de doorgang er doorlopend, omdat veel mensen met hun auto niet door de engte van een dikke 2 meter per auto durven te rijden, en dan maar wachten tot er geen kruisend verkeer is. Wat zeker in de spitsuren weleens even kan duren. Het leidt tot enig ongeduld en frustratie, vooral omdat je van ver kan zien dat de opstopping onnodig is.

Ruimtelijk inzicht

Het probleem daar is dus niet infrastructureel van aard, maar wel veroorzaakt door bestuurders die de breedte van hun auto niet meer kunnen peilen. En dat is deels een gevolg van hoe auto’s ontworpen worden.

Een van de belangrijkste criteria bij het ontwerp zijn de zichtlijnen, oftewel tot waar je blikveld reikt vanuit de bestuurdersstoel. Idealiter zie je bijvoorbeeld het einde van de motorkap, en kan je dus ook ongeveer inschatten waar de hoeken van de auto zitten.

Doordat auto’s steeds steviger en veiliger werden, met dikke deuren en stevige raamstijlen, zijn die uiteinden echter steeds minder goed zichtbaar, tot op het punt waarop je moet beginnen gokken waar die zitten en op het gevoel moet rijden, in de hoop dat je niets raakt.

Met parkeercamera’s en sensoren kan dat technologisch deels verholpen worden, maar het blijft natuurlijk cruciaal dat je je eigen ruimtelijk inzicht blijft gebruiken om door soms smalle engtes te geraken.

Auto’s worden steeds breder

Een andere oorzaak is echter ook dat auto’s steeds breder worden. Liefst een halve centimeter per jaar, zo becijferde de ngo Transport & Environment vorig jaar nog. Was de gemiddelde nieuwe auto op de markt in 2018 nog 177,8 centimeter breed, dan was dat in 2023 al 180,3 centimeter. Het gaat, voor de goede orde, om de breedte zonder de zijspiegels. Mét zijspiegels gaat het dan algauw om meer dan 2 meter.

Toch zijn deze auto’s eigenlijk niet te breed. In België zijn straten voor kruisend verkeer in een bebouwde kom, afhankelijk van het gewest, zo’n 5,5 à 6 meter breed. Dat is dus ruim voldoende voor 2 uit de kluiten gewassen auto’s. Deze hebben immers een maximale breedte van 2,55 meter inclusief zijspiegels; zo legt de Europese Unie het op.

Wie heeft boter op het hoofd?

De autosector heeft hier in zekere mate boter op het hoofd, door de consument te verleiden om steeds stoerdere, bredere en hogere (en dus minder overzichtelijke) SUV’s te kopen.

Valt daar wat aan te doen? Neen, toch niet zo lang auto’s ongebreideld mogen ‘verdikken’, tot aan het maximum van 2,55 meter. Transport & Environment heeft opgeroepen om deze te herbekijken, maar dat gebeurt tot nader order niet.

Finaal is het echter in de eerste plaats wel de automobilist zelf die verantwoordelijk blijft voor zijn of haar autokeuze. Een Range Rover of Volvo XC90 hebben dan wel een grote aantrekkingskracht op een deel van het publiek, maar is zo’n auto te breed voor je inschattingsvermogen, dan laat je hem eigenlijk beter staan voor een bescheidener maatje.

De indrukwekkende uitstraling van een riante auto valt immers volledig in het water wanneer die een file veroorzaakt omdat de bestuurder er het verkeer niet mee in durft.

Bron www.gocar.be

BredeAutosFile.jpg