Cupra Formentor VZ5: een motor die voorgoed verdwenen leek

CupraFormentorVZ5_01.jpg

In een autowereld die steeds verder elektrificeert, verdwijnen verbrandingsmotoren één voor één, vooral de meest vervuilende. Dat leek ook het lot te zijn van de 2.5 TFSI-vijfcilinder van Audi. Deze motor, bekend om zijn magistrale geluid, werd eerder gebruikt in de Audi TT RS en RS3 en beëindigde zijn loopbaan in de Cupra Formentor VZ5. Die laatste werd in een beperkte oplage van 7.000 stuks gebouwd. De laatste exemplaren werden ongeveer een jaar geleden relatief geruisloos geleverd.

Sindsdien moest de sportiefste versie van de Spaanse SUV het stellen met een 2.0 turbomotor van 333 pk. Tot Cupra onverwachts het doek haalde van een nieuwe beperkte serie van de Formentor VZ5 met de vijfcilinder, gelimiteerd tot 4.000 exemplaren.

“De terugkeer van de Cupra Formentor VZ5 is een krachtig statement van ons streven naar prestaties en emotie. Met zijn iconische vijfcilindermotor belichaamt dit model de essentie van Cupra, gedurfd, onconventioneel en gedreven door passie”, aldus Sven Schuwirth, Executive vicepresident sales, marketing & aftersales bij Cupra.

Geen technische wijzigingen

De specificaties van de VZ5 veranderen niet: hij levert nog altijd 390 pk en 480 Nm. Al die kracht gaat naar de vier wielen via het 4Drive-systeem. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 4,2 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

De vijfcilinder is gekoppeld aan een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Net als de RS3 heeft de Formentor een driftmodus, perfect om plezier te beleven op een lege supermarktparking. Bovendien beschikt hij over koppelvectoring voor meer stabiliteit in de bochten.

Andere look

Een auto met zo’n exuberante techniek moet natuurlijk ook een stoer uiterlijk hebben om zich te onderscheiden van de gewone versies. De VZ5 staat op 20-duimsvelgen en krijgt achteraan een grote diffuser met vier koperen uitlaatpijpen, opvallend verbrede wielkasten, specifieke logo’s en een agressievere voorspoiler.

Het kleurenpalet van deze Cupra telt vijf tinten: Midnight Black, Dark Void, Magnetic Tech Matt, Century Bronze Matt en Enceladus Grey Matt. Binnenin vind je de schitterende CUPBucket-zetels met carbon kuipen.

De Cupra Formentor VZ5 werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Barcelona en gaat vanaf het eerste kwartaal van 2026 in productie. Een officiële prijs is er nog niet, maar reken op zo’n 80.000 euro. Er gaan ook geruchten dat de Audi-vijfcilinder misschien nog eens opduikt in andere gelimiteerde edities. Durven we dromen van een nieuwe RS3? Of zelfs een soort super-Golf die de brave Golf R overklast? Eén ding is zeker: de verbrandingsmotor is nog niet dood.

Bron www.gocar.be

CupraFormentorVZ5_01.jpgCupraFormentorVZ5_02.jpg