Zijn stekkerhybrides gevoeliger voor brandgevaar?

Plug-In_brandgevaar.jpg

Een plug-inhybride die tijdens het laden ontplofte veroorzaakte recentelijk een ravage nabij een appartementsgebouw in Izegem. Klopt het dat je een hoger risico loopt tijdens het laden met stekkerhybrides naast elektrische auto’s? En wat kun je doen om het te voorkomen?

Paniek is overbodig

Het is niet moeilijk voor te stellen dat dit dramatischer had kunnen aflopen en het voorval richtte weer de aandacht op de vraag naar de brandveiligheid van batterijen in auto’s. De kans dat het gebeurt blijft al met al klein, dus paniek is overbodig. Aan de andere kant: met een stekkerhybride loop je statistisch gezien wél het grootste risico.

Volgens een Amerikaans onderzoek van AutoInsuranceEZ, dat met data van de National Transportation Safety Board en de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration aan de slag ging, ligt bij een plug-inhybride de kans 140 keer hoger dan bij een strikt elektrisch model. De verzekeringsmaatschappij noteerde 3.475 brandincidenten per 100.000 voertuigen (ofwel 3,4% kans), maar bij elektrische auto’s daalde dat cijfer aanzienlijk: slechts 25 branden per 100.000 voertuigen (0,025%). En modellen op louter fossiele brandstof? Die zitten daar pal tussenin. Daarvan waren 1.530 gevallen geregistreerd, ofwel minder dan de helft in vergelijking met plug-inhybrides.

Het probleem met stekkerhybrides is dat ook hun technologie in een geval van brand het slechtste van twee werelden combineert. Door de vloeistof of gel in de batterijpakketten is een brand erg hardnekkig en moeilijk om te blussen (al zijn zowel brandweer als autofabrikanten in de weer met innovatieve methodes voor een efficiëntere bestrijding). Daarnaast zorgt de benzinetank voor ontsnappende gassen die tot een ontploffing kunnen leiden. Dat is ook wat er vermoedelijk is gebeurd in Izegem.

De hulpdiensten weten nog niet wat de brand getriggerd heeft. Er wordt gewag gemaakt van een kortsluiting die de batterij deed oververhitten, maar uitsluitsel is er niet. Een ander incident datzelfde weekend, in Limburg, zette een Ford Focus met benzinemotor in lichterlaaie. Ook in dit geval is de reden nog niet bekend, maar het toont alvast aan dat een oorzaak bij de verbrandingsmotor niet uit te sluiten valt. Wat wel duidelijk is: als een batterij betrokken is bij de brand, zijn de gevolgen veel ernstiger. Wat meteen de reden is waarom deze voorvallen zo breed in de media worden uitgesmeerd.

Software of batterijgrootte?

Er circuleert nog geen sluitende technische verklaring naar de hogere brandgevoeligheid van stekkerhybrides. De software, die oververhitting van de batterijcellen vroegtijdig moet detecteren en ingrijpen, wordt soms met de vinger gewezen. In se verschilt deze echter niet van strikt elektrische auto’s, die dus minder met brand te maken krijgen. Een andere mogelijke verklaring is het batterijformaat. In stekkerhybrides is deze kleiner, waardoor die harder moet werken en meer stress te verduren krijgt om de zware koets in beweging te krijgen of te houden. Als die laatste hypothese klopt, dan zal het risico vooral gelden voor oudere modellen. Onder invloed van de jongste Euro 6e bis-normen worden de batterijen in plug-inhybrides steeds groter. Capaciteiten die flirten met 20 kWh zijn geen uitzondering meer. De toekomst zal uitwijzen of zich dat ook vertaalt in een lagere brandfrequentie.

CONCLUSIE

Wil je je optimaal behoeden voor de - nogmaals: kleine - kans op brandgevaar, dan kan je naast de aanschaf van een recenter model ook de laadplek evalueren. Het spreekt voor zich dat je stekkerhybride buiten laden of minstens op een goed verluchte plaats een veiliger plek is dan in een ondergrondse garage of garagebox. 

Bron www.gocar.be

Plug-In_brandgevaar.jpg