Weg met elektrisch? Porsche wil W12-motor herlanceren

Porsche_W12.jpg

Na een bocht van 180 graden in zijn elektrische strategie heeft de constructeur uit Zuffenhausen zopas een patent aangevraagd voor een gloednieuwe W12-motor met drie rijen cilinders. Een radicaal herwerkte architectuur die bedoeld is om mechanische verliezen te beperken en drukvoeding mogelijk te maken. Is dit de comeback van de verbrandingsmotor?

Door de terugval in de vraag naar elektrische auto's heeft Porsche zijn strategie grondig herzien. De Duitse constructeur heeft verschillende volledig elektrische projecten opgeschort en besloten om de levensduur van zijn verbrandings- en hybride motoren te verlengen. Die koerswijziging zal de Volkswagen-groep 5,1 miljard euro kosten. Het betekent ook een flinke klap voor de rendabiliteit en winstmarge van Porsche zelf. Het merk heeft intussen al maatregelen genomen: de batterijdivisie wordt gesloten, 1.900 jobs verdwijnen in Duitsland en de lancering van het elektrische platform wordt uitgesteld tot het volgende decennium. De situatie is dus gespannen.

Maar wat niemand zag aankomen, is dat de constructeur plannen heeft om enkele van de meest iconische verbrandingsmotoren binnen de groep nieuw leven in te blazen. Zoals de W12. Nochtans nam die motor - het geesteskind van voormalig topman Ferdinand Piëch - in juli 2024 afscheid. Het laatste exemplaar rolde van de band bij Bentley. Daarmee kwam er een eind aan meer dan twintig jaar dienst. Maar Porsche lijkt klaar om het vuur opnieuw aan te wakkeren. De Duitse constructeur heeft namelijk een patent ingediend voor een nieuwe generatie twaalfcilindermotor. De recent gepubliceerde tekeningen onthullen een complexe en gedurfde architectuur. Helemaal Porsche.

Volledig hertekende motor

Maar wat is er dan precies anders? In tegenstelling tot de klassieke W12-motoren, die meestal bestaan uit twee tegen elkaar geplaatste VR6-blokken, kiest Porsche in zijn ontwerp voor een echte W-configuratie, opgebouwd rond drie afzonderlijke cilinderbanken. Het doel van de ingenieurs? De motor compacter en flexibeler maken en tegelijk het wrijvingsverlies beperken.

Het octrooidocument beschrijft een ongeziene opstelling: elke cilinderkop bevat een aparte inlaat en uitlaat, die respectievelijk verbonden zijn met een luchtkamer (de zogenaamde air plenum) en een uitlaatgassysteem. De lucht wordt dus rechtstreeks van de bovenkant van de motor in een rechte lijn aangezogen. Die configuratie zou - al zijn de uitleg en details voorlopig vrij summier - zorgen voor een directere luchtstroom naar de verbrandingskamers en een lagere inlaatluchttemperatuur, wat het rendement ten goede komt.

Nog een voordeel: de duidelijke scheiding tussen het inlaat- en uitlaatsysteem vereenvoudigt het thermisch beheer en verhoogt de volumetrische efficiëntie. De constructeur spreekt bovendien van een merkbare vermindering van wrijvingsverliezen, wat de efficiëntie nog verder ten goede komt.

Drievoudige drukvoeding?

De technische schetsen doen vermoeden dat er sprake is van een volledig nieuw systeem voor drukvoeding. Waar de vorige biturbo W12 van Bentley piekte op 750 pk en 1.000 Nm koppel, zou Porsche mogelijk nog verder gaan. Het patent lijkt namelijk compatibel met drie turbo's, een opstelling die binnen de Volkswagen-groep nog niet eerder werd toegepast.

Zo'n aanpak zou potentieel zorgen voor een constante turbodruk over het volledige toerenbereik, zonder onderbreking. Daarmee zou het karakter van de motor nog beter aansluiten bij wagens van het hoogste niveau.

Een patent dat deuren opent

Wat mogen we nu echt verwachten? Dat Porsche dit patent heeft ingediend, staat vast. Maar dat betekent niet dat er op korte termijn een productieversie komt. Het merk laat zelfs weten dat de architectuur ook geschikt zou kunnen zijn voor andere configuraties, een aanwijzing dat er eventueel ook varianten zoals een V8, W10 of zelfs W16 kunnen volgen. Voor Bugatti misschien?

In elk geval wijst dit op een interne optimalisatie binnen de Volkswagen-groep. Het gaat dus om meer dan zomaar een los project: dit kan de basis vormen voor een hele motorgeneratie. Het is ook een duidelijk signaal: motoren in W-configuratie zijn nog niet dood, zelfs niet in een wereld die steeds meer elektrisch wordt. En dat is ergens logisch, want de superrijken keren zich almaar vaker af van elektrische aandrijving. Ze verwachten iets anders, iets dat beantwoordt aan hun wensen.

Is dit een echte piste voor de toekomst of gewoon een technische oefening om een vernieuwend idee juridisch af te schermen? Dat valt nog af te wachten. Maar één ding is zeker: de ingenieurs in Stuttgart zijn nog lang niet klaar met het verleggen van de grenzen van de verbrandingsmotor.

Bron www.gocar.be

Porsche_W12.jpg