“Dodelijke deurgrepen” straks ook in EU verboden: mogelijk terugroepacties

De Europese Unie maakt zich steeds meer zorgen over verzonken en elektrisch uitschuifbare deurgrepen in moderne auto’s. Wat ooit werd gepresenteerd als een symbool van innovatie en aerodynamische efficiëntie, blijkt nu een potentieel veiligheidsrisico te vormen.
Na een reeks dodelijke ongevallen, waaronder een recent drama in China met een Xiaomi SU7 en een brandende Tesla in Duitsland waarbij drie mensen omkwamen, onderzoeken Europese toezichthouders of deze deurgrepen nog wel aan de veiligheidsnormen voldoen.
Het incident in China, waarbij een bestuurder in een brandende auto omkwam omdat de elektrische handgrepen niet meer werkten, heeft internationaal veel stof doen opwaaien.
De Chinese overheid besloot al in september dat deze systemen vanaf 2027 verboden worden. De reden: ze zijn onbetrouwbaar in noodsituaties en voegen nauwelijks iets toe aan de prestaties van een auto. Nu lijkt ook Europa de gevaren serieus te nemen.
Verschillende instanties, waaronder de European Transport Safety Council (ETSC), pleiten voor strengere regels en een verplichte mechanische noodopening. Volgens Antonio Avenoso, directeur van de ETSC, is het probleem allang niet meer theoretisch.
Geen stroom, deur niet te openen
“We hebben in Europa al meerdere incidenten gezien waarbij mensen na een ongeluk vast kwamen te zitten in hun voertuig”, zegt hij tegen persbureau Bloomberg. “Deuren die niet meer reageren op elektronische signalen, kunnen het verschil betekenen tussen leven en dood.”
Hij wijst erop dat na een botsing of kortsluiting de stroomvoorziening in een auto vaak uitvalt, waardoor de elektrische mechanismen niet meer werken. “Zelfs hulpdiensten hebben in sommige gevallen moeite gehad om slachtoffers te bevrijden.”
Toch blijven autofabrikanten vasthouden aan het ontwerp. Tesla, BMW, Mercedes en andere merken zien de verzonken grepen als onderdeel van hun moderne, gestroomlijnde design. Volgens hen verbeteren de grepen de aerodynamica en dus het rijbereik van elektrische auto’s.
Maar die redenering houdt volgens critici nauwelijks stand. Uit onderzoeken blijkt dat de winst in luchtweerstand minimaal is – goed voor een besparing van slechts 1 euro per 1.000 kilometer.
Complexer mechanisme, veel grotere kans op defect
Daartegenover staan zwaardere constructies, complexere mechanismen en een veel grotere kans op defecten. Ook in China werd dat probleem al vastgesteld.
In crashtests van het Chinese C-IASI-instituut bleek dat elektrische handgrepen slechts in 67 procent van de gevallen goed bleven functioneren na een botsing. Bij conventionele, mechanische handgrepen is dat 98 procent.
Bovendien voegen elektrische systemen gemiddeld 8 kilo extra gewicht toe aan een auto, wat de efficiëntie juist verlaagt. De Europese regelgeving heeft deze risico’s tot nu toe grotendeels genegeerd.
De zogeheten GSR 2-norm, die vanaf juli volgend jaar verplicht wordt, houdt geen rekening met situaties waarin elektrische grepen kunnen falen.
Mechanisch noodsysteem wordt verplicht
Ook de Euro NCAP-crashtests, de belangrijkste veiligheidstests in Europa, toetsen niet specifiek op de mogelijkheid om een deur te openen na een ongeval.
Dat moet nu veranderen. De Europese Commissie bereidt, samen met de VN-organisatie UNECE en Euro NCAP, een herziening van de veiligheidsnormen voor.
Die herziening moet ervoor zorgen dat alle voertuigen met elektrische handgrepen verplicht worden uitgerust met een mechanisch noodsysteem. Toch biedt zelfs dat niet altijd voldoende veiligheid. Veel auto’s hebben wel een fysieke reservehendel om de auto van binnenuit te openen, maar vaak weten inzittenden niet waar die zich bevindt.
Mogelijke terugroepacties wegens systeemfout
Een woordvoerder van de Nederlandse Dienst Wegverkeer bevestigt dat dit onderwerp hoog op de agenda staat. “Deuren moeten altijd van binnen en van buiten te openen zijn – ook bij een stroomstoring of systeemfout. Als de huidige regelgeving dat niet garandeert, zullen we die aanpassen.”
De verwachting is dat er in 2026 nieuwe eisen worden ingevoerd voor de typegoedkeuringen van auto’s, mogelijk gevolgd door terugroepacties van bestaande modellen.
Het debat over de deurgrepen past in een bredere discussie over de koers van de auto-industrie. Waar het de afgelopen jaren draaide om digitalisering en strakke, minimalistische ontwerpen, groeit nu het besef dat sommige innovaties hun doel voorbijschieten.
Steeds meer fabrikanten brengen fysieke knoppen terug in hun dashboards, na klachten van bestuurders dat touchscreenbediening te ingewikkeld is tijdens het rijden.
De intrekbare deurgreep lijkt een voorbeeld van technologie die om esthetische redenen is ingevoerd, maar waarbij de veiligheid uit het oog is verloren. China heeft de toon gezet door duidelijke regels op te stellen, en Europa lijkt dat voorbeeld te volgen.
Bron www.hln.be
