Deze Franse snelweg laadt elektrische auto’s op tijdens het rijden

Een stuk snelweg waarop je elektrische auto oplaadt zonder te stoppen? Het klinkt als toekomstmuziek, maar in Frankrijk is het al werkelijkheid. De laadresultaten zijn bemoedigend, alleen is er één grote horde die deze technologie nog afremt.
Op de A10, zo’n veertig kilometer ten zuidwesten van Parijs, is de eerste publieke autosnelweg ter wereld geopend waar elektrische voertuigen stroom bijladen terwijl ze rijden. Maak kennis met inductieladen in het echt. De opening van het traject, met de toepasselijke naam ‘Charge as you drive’, zou het begin kunnen zijn van een revolutie in elektrisch rijden.
Zonder kabels
Over een afstand van 1,5 kilometer asfalt ter hoogte van Angervilliers liggen 900 koperen spoelen verstopt. Die wekken, gevoed door het elektriciteitsnet, een magnetisch veld op dat elektrische voertuigen met de juiste ontvanger aan boord oplaadt terwijl ze passeren. De technologie komt van het Israëlische bedrijf Electreon, dat gespecialiseerd is in inductief laden – zonder kabels dus. Porsche onthulde een gelijkaardige technologie voor zijn toekomstige Cayenne, maar die doet dat stilstaand in de garage. Ander verhaal dus.
De officiële ingebruikname van de snelweg volgt na een Frans experiment dat twee jaar geleden begon. Namen deel: een personenwagen, een bestelbus, een bus en een zware vrachtwagen. En de eerste resultaten zijn verbluffend: het systeem levert gemiddeld meer dan 200 kilowatt aan vermogen en haalt pieken tot boven de 300 kilowatt. Concreet betekent dat dat een elektrische vrachtwagen op één kilometer rijden ook één kilometer bereik kan bijladen. Voor kleinere auto’s zou dat zelfs kunnen uitdraaien op drie kilometer winst per kilometer asfalt met inductielading.
Kantelpunt
Volgens de topman van VINCI Autoroutes – het Franse bedrijf achter de tolwegen en partner in deze proef – is dit een gamechanger. “Als we dit op grote schaal uitrollen”, zegt Nicolas Notebaert “kunnen we het vrachtvervoer veel sneller elektrificeren en de CO₂-uitstoot drastisch verminderen.” Ook zijn evenknie bij Electreon, Oren Ezer, spreekt van een kantelpunt. “Geen enkel ander systeem kan zulke hoge vermogens leveren terwijl voertuigen rijden. Onze technologie voldoet aan alle eisen van de Franse overheid en gaat er zelfs over,” klinkt het trots.
De voordelen zijn duidelijk: op een wegennetwerk met inductielading kunnen voertuigen rondrijden met kleinere batterijen (zelfs tot 71% volgens de universiteit van Göteborg), een lager gewicht en geraken ze verder zonder laadpauzes. Dat maakt ze niet alleen goedkoper, maar ook efficiënter en milieuvriendelijker. Minder grote batterijen betekent immers minder grondstoffen zoals lithium en kobalt, en dus een kleinere ecologische voetafdruk.
Frankrijk als eerste
Het project op de A10 volgt op twee jaar aan intensief onderzoek. In laboratoria werden de spoelen getest op duurzaamheid, met simulaties van vijfentwintig jaar vrachtverkeer. Ook het wegdek werd onderworpen aan zware proeven om te garanderen dat het systeem bestand is tegen dagelijks gebruik.
Frankrijk is daarmee het eerste land dat een dergelijke technologie op een publieke snelweg met dagelijks verkeer test. Zweden heeft ook een traject, de “Elväg”, met deze en nog andere laadtechnologie maar daarop zijn enkel testvoertuigen toegelaten. België heeft vier jaar lang een gelijkaardig proefproject met bussen gedraaid, maar zag af van een praktisch vervolg op deze test die al in 2013 eindigde.
Speciale ontvanger
Nieuw is de inductiepiste dus niet. En ze is ook niet zonder uitdagingen. Ten eerste moet het voertuig uitgerust zijn met een speciale ontvanger voor inductielading, wat tot op heden maar weinig merken aanbieden. Maar ten tweede hangt er ook een gigantisch kostenplaatje aan vast. Er circuleren bedragen van circa 6 miljoen euro voor een kilometerstrook op inductie, wat ongeveer tien keer zoveel is als een regulier stuk asfalt.
Toch zijn de initiatiefnemers enthousiast. Als de resultaten positief blijven, willen ze het systeem uitbreiden naar duizenden kilometers snelweg in Frankrijk – en later misschien in heel Europa. Komen we straks ook in België na een rit thuis met een vollere batterij dan bij vertrek? Als schaalgrootte de kost kan inperken, zit er zeker muziek in dit idee.
Bron www.gocar.be 
