Autobouwers zetten zich schrap voor dreigend chiptekort

De autobouwer Stellantis heeft een ‘war room’ opgezet om het dreigende chiptekort te managen. Ook bij Volkswagen staan de alarmlichten op rood, want het beschikt nog over een chipvoorraad voor een week productie. Het sluit productiebeperkingen niet uit.
Volkswagen en Stellantis zijn twee voorbeelden van Europese autobouwers die na de Amerikaanse importtarieven, de slabakkende verkoop van elektrische wagens en de Chinese concurrentie een nieuwe tegenvaller moeten incasseren. Want de politieke ruzie over de Nederlandse vestiging van het Chinese chipbedrijf Nexperia dreigt de hele Europese autosector in een nieuwe crisis te storten.
Nexperia leverde tot voor kort miljoenen chips aan de meeste Europese autofabrikanten. Het gaat om relatief eenvoudige en goedkope halfgeleiders, waarvan Nexperia er jaarlijks 110 miljoen maakt. Die chips worden gebruikt voor functies zoals het activeren van ruitenwissers en het openen van een raam.
Maar sinds kort verbiedt China de export van die chips naar Europa, omdat de Nederlandse overheid midden oktober de controle over de Nexperia-vestiging in Nijmegen heeft overgenomen. Die drastische ingreep kwam er uit vrees dat de Chinezen de knowhow zouden overbrengen naar China en wegens het wanbeleid van de Chinese topman.
Niet direct alternatief
Sindsdien zoeken de autobouwers alternatieven. Maar zijn die voorhanden? Mogelijke alternatieven kunnen de autobouwers vinden bij het Duitse Infineon, het Nederlandse NXP of het Amerikaanse Texas Instruments. Maar zij kunnen die chips niet leveren van de ene dag op de andere.
Enerzijds hebben die chipbedrijven vaak niet voldoende capaciteit om snel een miljoenenorder van een nieuwe klant aan de productie te kunnen toevoegen. Anderzijds moeten autofabrikanten een heel proces van registraties en certificering doorlopen alvorens ze die chips kunnen gebruiken.  
Dat maakt de situatie voor veel autobouwers precair en veroorzaakt hoogspanning in de directiekamers. ‘We houden de chipsituatie van Nexperia dagelijks in de gaten’, benadrukte Antonio Filosa, de topman van Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel...) tijdens de toelichting van de derdekwartaalcijfers. ‘Elke dag pushen we acties en projecten om zonder onderbrekingen te produceren’, geeft Filosa aan.
Nog week productie
Bij de Duitse autofabrikanten is de situatie niet veel rooskleuriger. Mercedes-Benz zegt nog chips te hebben 'voor de korte termijn', zonder in detail te treden. Bij Volkswagen, waar een werkgroep is opgericht om de chipaanvoer in de gaten te houden, klinkt dat er nog chips voorhanden zijn voor een week productie. Alleen al bij Volkswagen gaat het om zo'n 2000 verschillende halfgeleiders en elektronische componenten, die momenteel schaars zijn. 'Dat maakt de situatie zo complex', zegt financieel directeur Arno Antlitz. Hij waarschuwt er ook voor dat het concern de jaarobjectieven dreigt te missen als de productie beperkt moet worden.
Voor Honda is dat doemscenario al een feit. Dinsdag heeft het Japanse bedrijf zijn fabriek in Mexico noodgedwongen moeten sluiten. En de productievolumes in zijn fabriek in Canada, waar het Civic-sedans en CR-V-bedrijfsvoertuigen maakt, zijn gehalveerd.
Om een chiptekort te vermijden rekent de hele autosector op de politiek. ‘De oplossing moet van de politiek komen, want het is geen technisch tekort of een capaciteitstekort’, zegt Antlitz. ‘Het wordt veroorzaakt door een politieke discussie. We hopen dat alle relevante partijen bij elkaar zitten en oplossingen vinden.’ Want de tijd dringt.
Bron www.tijd.be 
