Tegen 2035 zouden tweedehandsauto’s wel eens tot 22% duurder kunnen worden!

De Europese markt voor tweedehandsauto’s lijkt aan een nieuwe opmars te beginnen. Volgens Moody’s zullen het beperkte aanbod en de sterke arbeidsmarkt de prijzen tegen 2035 verder opdrijven. En de komst van nieuwe Chinese modellen? Die zal daar vermoedelijk weinig aan veranderen.
In België blijft de tweedehandsmarkt bijzonder goed presteren. In 2023 steeg het aantal verkopen met 7,3% tot 689.107 voertuigen, en in 2024 kwam daar nog eens een groei van 5,6% bij tot 727.650 stuks. De redenen voor dat succes zijn duidelijk: consumenten twijfelen over de aankoop van een nieuwe wagen, vooral dan een elektrische, en de forse prijsstijgingen van de afgelopen jaren, zowel bij elektrische als bij klassieke modellen, spelen ook een grote rol.
Na twee à drie jaar van stevige prijsstijgingen, vooral in de nasleep van de coronacrisis, zijn de prijzen van tweedehandsauto’s eindelijk teruggekeerd naar een houdbaarder niveau. Volgens cijfers van Gocar Data – ons dataplatform voor professionals, dat meer dan 11 miljoen voertuigen in Europa registreert – zijn de gemiddelde prijzen sinds 2023 gedaald.
Zo zakte de doorsneeprijs van een diesel met zo’n 500 euro tot 12.450 euro, terwijl benzinewagens gemiddeld 1.000 euro goedkoper werden, tot 13.950 euro. De daling is nog uitgesprokener bij elektrische modellen: hun gemiddelde prijs ging van 46.429 euro in 2023 naar 39.120 euro in 2024. Ook hybrides volgden die trend, met een terugval van 39.000 euro in 2023 naar 32.999 euro in oktober 2025. Die correctie is welkom na de forse stijgingen die veroorzaakt werden door het tekort aan onderdelen en de beperkte stocks van nieuwe auto’s. Toch lijkt deze stabiliteit slechts tijdelijk: volgens prognoses van Moody’s en de Auto1-groep zou de markt binnenkort alweer aan een nieuwe prijscyclus beginnen.
Europese röntgenfoto
Wat brengt de toekomst dan? Zullen de prijzen haalbaar blijven voor kopers van tweedehandsauto’s, die doorgaans een beperkter budget hebben? Om daar inzicht in te krijgen, bundelden de Duitse groep Auto1 en Moody’s hun krachten. Met behulp van hun uitgebreide databanken schetsten ze een gedetailleerd beeld van de prijsevolutie en het veranderende koopgedrag op de markt.
Met deze samenwerking willen de partners referentie-indicatoren ontwikkelen die zowel investeerders als autodealers houvast bieden. Maar de eerste bevindingen van Moody’s stemmen weinig hoopvol voor kopers: op middellange en lange termijn lijkt de prijstrend duidelijk omhoog te gaan.
Stijging tot 2035
Volgens Moody’s is er sprake van een “geleidelijke normalisering van de tweedehandsmarkt na jaren van grote schommelingen”. Op korte termijn zullen de prijzen waarschijnlijk slechts beperkt stijgen, geremd door het lage consumentenvertrouwen en de opmars van betaalbare Chinese nieuwkomers. Maar op langere termijn lijkt de markt opnieuw in beweging te komen.
“Op langere termijn zullen factoren als het beperkte aanbod van tweedehandsauto’s en een stabiele arbeidsmarkt de prijzen verder opdrijven,” stelt Moody’s. Het bureau verwacht dat de gemiddelde prijsindex tegen eind 2035 zal oplopen tot 170,1, een stijging van 22,4% ten opzichte van oktober 2025. Tegen 2055 zou die index zelfs kunnen klimmen tot 265,6, goed voor een toename van maar liefst 91% over dertig jaar.
Structureel onevenwicht?
Deze vooruitzichten hangen samen met het blijvende tekort aan registraties van nieuwe auto’s sinds de coronacrisis. De combinatie van verstoorde toeleveringsketens en de omschakeling naar elektrische mobiliteit heeft de vernieuwing van het wagenpark afgeremd. Het gevolg: recente tweedehandswagens blijven schaars, waardoor de prijzen hoog blijven.
Tegelijk blijft de markt voor nieuwe wagens onder druk staan door de aanhoudend recordprijzen. Daardoor zullen nog meer kopers hun blik richten op de tweedehandsmarkt. Zet die trend zich door, dan zou de Europese markt opnieuw het recordniveau van 2022 kunnen benaderen – of zelfs overtreffen – met een prijsindex rond 175, om daarna in het najaar van 2025 weer terug te vallen tot 139.
Trend om in de gaten te houden
Als de voorspellingen van Moody’s uitkomen, wordt de tweedehandsmarkt opnieuw een strategisch speelveld voor de Europese auto-industrie en een belangrijke graadmeter voor de economische gezondheid van de sector.
Bron www.gocar.be
