Audi bereidt een lawine aan nieuwigheden voor in 2026

Audi heeft een achterstand opgelopen en moet zich herpakken. Dat lijkt in 2026 te gebeuren. Er staat een ware stortvloed aan nieuwe modellen op het programma: een elektrisch instapmodel, een prestigieuze SUV en hybride sportwagens. Een groots offensief. Maar zal dat volstaan?
De Volkswagen-groep zit in woelig vaarwater. Na zwaar te hebben ingezet op elektrische wagens, moet het bedrijf nu op de rem gaan staan – of beter gezegd: projecten on hold zetten – omdat de verkoopcijfers tegenvallen. Geen enkel merk blijft buiten schot. Ook Audi voelt de impact, zeker na de sluiting van zijn Brusselse fabriek, wat natuurlijk een flink verlies met zich meebracht. Toch blijft het merk uit Ingolstadt (waar ook Bentley en Lamborghini onder vallen) mooie winsten maken, al is dat geen reden om op zijn lauweren te rusten.
Het jaar 2026 moet dus een keerpunt worden. En dat is ook wat er op de planning staat. Na een update van de lagere modellen in de catalogus, richt Audi zich op het hogere segment, met een reeks strategische modellen. Onder die nieuwe modellen vallen de nieuwe Q7 en de gloednieuwe Q9, twee SUV’s die Audi’s positie in het luxesegment moeten versterken.
Beide modellen staan op het PPC-platform, dat al gebruikt wordt door de recente A5, A6, Q3 en Q5. Dankzij die technische keuze kunnen ze uitgerust worden met geëlektrificeerde verbrandingsmotoren – van milde hybrides tot plug-inhybrides – een logisch compromis om tegemoet te komen aan markten die nog altijd sterk vasthouden aan dit type aandrijving.
Q9: komt het Horch-label terug?
De toekomstige Q9 wordt niet zomaar een eenvoudige grote SUV. Hij zou het decor kunnen vormen voor de terugkeer van het Horch-label, het toonbeeld van Duitse luxe aan het begin van de 20ste eeuw. Die wedergeboorte zou Audi rechtstreeks in concurrentie brengen met ultra-premiumdivisies als Maybach bij Mercedes of Alpina bij BMW.
Dat project benadrukt Audi’s ambitie om zijn aanbod uit te breiden naar het absolute topsegment, met prestige en onderscheid als uitgangspunt (en natuurlijk ook winstgevendheid), in een tijd waarin SUV’s wereldwijd het autolandschap domineren.
Kleine elektrische Audi
Aan de andere kant van het gamma maakt Audi zich klaar om een nieuwe, volledig elektrische compacte wagen te lanceren, afgeleid van de Volkswagen ID.3. Deze auto, voorlopig bekend onder de naam A2 e-tron, zal gebouwd worden op het MEB-platform en zou een rijbereik van meer dan 600 km bieden dankzij batterijen tot 80 kWh.
Het design zou geïnspireerd zijn op zowel het AI:ME-concept (2019) als de oorspronkelijke A2 uit 1999, met een praktische monovolumevorm als rode draad. Dit model markeert Audi’s intrede in het segment van betaalbare elektrische stadswagens, maar dan wel met het afwerkingsniveau en technologische comfort waar het merk om bekendstaat.
Hybride RS-sportwagens
Liefhebbers van prestaties worden niet vergeten. Hoewel Audi nog niets officieel bevestigd heeft, wijst alles erop dat 2026 het jaar wordt waarin de nieuwe RS5 en RS6 hun opwachting maken. Deze radicale varianten zouden uitgerust worden met plug-inhybride aandrijflijnen.
Ook een nieuwe generatie van de RS Q3 zou eind volgend jaar het licht kunnen zien, al blijft het voorlopig onduidelijk welke techniek onder de motorkap ligt. Naar verwachting verdwijnt de legendarische vijfcilinder – geliefd om zijn verslavende geluid – en maakt hij plaats voor een zuinigere, geëlektrificeerde krachtbron. Daarmee lijkt Audi definitief de weg in te slaan van sportieve hybrides, die vandaag het rijplezier weten te verzoenen met almaar strengere milieuregels.
Meer vuurwerk in 2027
Ook 2027 wordt een druk jaar met veel nieuwigheden. Audi plant dan de lancering van de productieversie van de Concept C, een veelbelovend model dat het elektrische gamma verder moet versterken. Daarnaast staan er nog twee felbegeerde projecten op het programma: een volledig elektrische A5 en een luxueuze terreinwagen die de strijd moet aangaan met de Mercedes G-Klasse. Zet je maar schrap.




