Te weinig plaats voor je oldtimer? Deze oplossing wordt steeds populairder

Oldtimer_Stalling.jpg

Geen garage, dus ook geen plek voor je oldtimer? Gelukkig hoeft plaatsgebrek geen onoverkomelijk probleem meer te zijn. De trend van het moment is zonder twijfel professionele autostalling. We zetten de voor- en nadelen van deze formule op een rijtje.

Te weinig plaats voor je oldtimer? Deze oplossing wordt steeds populairder

Zeker nu de winter voor de deur staat, wordt het een actuele kwestie: waar laat je je waardevolle klassieker? Een vochtige schuur als toevluchtsoord? Dat is geen goed idee als je in de lente geen roesthoop wil terugvinden. Het goede nieuws: er bestaan heel wat alternatieven op de markt en de populairste is zonder twijfel professionele autostalling. Maar wat houdt dat precies in, hoeveel kost het en welke diensten krijg je ervoor in de plaats?

Veel meer dan gewoon een afdak

Professionele autostalling is niet zomaar een dak boven je wagen. Het is – althans in theorie, en zeker volgens de brochures – een gecontroleerde omgeving die de levensduur van je auto moet verlengen. Precies daarin zit het verschil tussen een peperdure gehuurde garagebox en een écht kwaliteitsvolle opslagplaats. Laten we wel wezen: in deze periode van tartiflette en glühwein improviseer je het winterverblijf van een klassieke auto niet zomaar.

Wat zijn de basisvoorwaarden?

Eerst en vooral: het binnenklimaat. Een degelijke bewaarplaats beschikt over een aangepaste ventilatie en houdt de luchtvochtigheid tussen 45 en 55%.

Daarnaast is er de manier waarop de auto stilstaat: een betrouwbare stalling geeft je een vaste plek, zodat je wagen niet telkens gestart hoeft te worden om andere voertuigen te verplaatsen. Is de ruimte beperkter (en de huur wat lager), dan zou de auto idealiter verplaatst worden met plateaus of dolly’s. Maar eerlijk? Dat raden we sterk af…

Tot slot moet de stalling natuurlijk ook instaan voor de veiligheid van je oldtimer: denk aan diefstalbeveiliging of verzekeringen bij schade (wie betaalt wat bij brand, vandalisme of zelfs gewoon bij krassen of lakschade?).

Deze drie punten zijn absoluut cruciaal: je oldtimer moet in exact dezelfde staat uit de stalling komen als waarin je hem hebt binnengebracht. Een beschrijving van de staat van de wagen vooraf is dus zeker geen slecht idee…

Wat met de beschikbaarheid?

Kun je op elk moment bij je wagen – dus 365 dagen per jaar – of moet je een afspraak maken? Dat hangt volledig af van de stalling én van de formule die je kiest. In de meeste gevallen biedt de basisformule alleen toegang binnen een beperkt tijdsblok, of – in het minst gunstige geval – slechts een beperkt aantal uitritten tijdens de bewaarperiode. Sommige centra werken met verplichte reservatie op voorhand. De beste optie? Dat is natuurlijk een beveiligde, autonome toegang die het hele jaar door beschikbaar is. Maar daar betaal je dan ook een stuk meer voor.

Welke opties zijn er?

Afhankelijk van het gekozen centrum en het serviceniveau worden verschillende opties aangeboden. De meest voorkomende, naast een ruimere ‘bezoekregeling’, is een stroomaansluiting of zelfs een druppellader om je batterij op peil te houden.

Een andere populaire optie is het reinigen van de wagen, soms tot in de kleinste details met een volledige detailing. Wie een jaarabonnement heeft, krijgt vaak toegang tot een aantal van die poetsbeurten.

Voor een optimale heropstart bieden sommige centra zelfs een volledig onderhoud aan van je auto of een grote beurt vóór het ontwaken in de lente. Zo vertrek je opnieuw met een gerust hart.

Het summum? Deze redacteur herinnert zich een buitengewoon geavanceerd stallingcentrum, met een aparte afgesloten box per voertuig, bewakingscamera’s die rechtstreeks verbonden waren met de smartphone van de eigenaar, brandmelders die meteen gelinkt zijn aan de brandweer en een netwerk van gerichte blussystemen, plus permanente fysieke bewaking van een locatie die al ultrabeveiligd was. En dat alles bovenop alle eerdergenoemde opties. Als kers op de taart was er zelfs een bar. De droom voor elke liefhebber, al hangt daar natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.

Wat kost het?

Dat hangt uiteraard af van de locatie en de gekozen dienstverlening. De prijzen beginnen vaak rond 120 à 150 euro, maar voor de meest uitgebreide pakketten kunnen ze oplopen tot (ruim) meer dan 500 euro.

Zijn er ook nadelen?

Natuurlijk zijn er, in sommige gevallen, nadelen: een gebrek aan flexibiliteit, de prijs, de angst voor een krasje of het gevoel van controleverlies (wie verplaatst de wagen? Raakt iemand hem aan zonder dat jij het weet?). Maar het grootste nadeel is meestal de afstand. Uit het oog, uit het hart, zegt het spreekwoord en dat geldt ook voor auto’s.

We kennen legio voorbeelden van verzamelaars die hun interesse verloren in een wagen die te ver van huis geparkeerd stond. Waarom? Omdat afstand, logistiek en eventuele procedures elke rit tot een gepland project maken. Dat laat weinig ruimte voor spontaniteit. En in een drukke agenda komt het er dan vaak niet meer van. Zo blijft de wagen uiteindelijk gewoon staan. En als een passie een verplichting wordt… Dan is het misschien tijd om er nog eens rustig over na te denken.

Bron www.gocar.be

Oldtimer_Stalling.jpg