Mercedes GLB 2025: dit zijn alle details

Mercedes_GLB_01.jpg

De tweede generatie van de Mercedes GLB is gebouwd op het nieuwe MMA-platform, dat enkele maanden geleden debuteerde met de CLA. In vergelijking met het vorige model is de nieuwkomer flink gegroeid: hij meet nu 4,73 m in de lengte (+9,8 cm) en 1,83 m in de breedte (+2,7 cm). Wat níet veranderde: je kunt hem nog altijd krijgen met vijf of zeven zitplaatsen.

De GLB beschikt over een frunk met een inhoud van 127 liter en een kofferruimte achteraan van 540/470 liter tot 1.715/1.605 liter met neergeklapte achterzetels. Zijn wielbasis groeide met 60 mm tot 2.889 mm. Dat komt vooral de achterpassagiers ten goede: op de tweede zitrij is er tot 68 mm extra beenruimte. De twee optionele individuele zetels op de derde rij zijn nu comfortabel voor mensen tot 1,68 meter, drie centimeter meer dan bij het vorige model. Bovendien is de toegang naar achteren verbeterd, volgens Mercedes.

Nog altijd hoekig

Qua design blijft de nieuwe GLB trouw aan de kenmerken van zijn voorganger: een hoekige lijn, zeer korte overhangen en een rechtopstaande kofferklep. Toch zien we ook moderne elementen zoals een grote grille met 94 ingewerkte sterren en een omlijsting in chroom.

Binnenin vinden we hetzelfde universum als in de CLA, met als blikvanger het optionele MBUX Superscreen. Daarachter schuilen drie schermen onder één groot glasoppervlak: een display van 26 cm (10,25 duim) voor de bestuurder, een centraal scherm van 35,6 cm (14 duim) en een passagiersscherm van 35,6 cm. De zwevende middenconsole, sportief en hoog, biedt extra opbergruimte. Het nieuwe stuurwiel heeft fysieke knoppen voor het volume en de snelheid van de cruise control.

De nieuwe GLB draait op het MB.OS-besturingssysteem, waarmee hij communiceert met de supercomputers van de Mercedes-Benz Intelligent Cloud. De nieuwe generatie van het MBUX-systeem is het eerste infotainmentsysteem dat kunstmatige intelligentie (AI) van zowel Microsoft als Google integreert. Het combineert meerdere AI-agents in één platform om naadloze interactie met externe aanbieders mogelijk te maken. Onder meer ChatGPT en Google Gemini zijn beschikbaar, samen met een krachtige virtuele assistent.

Comfortabel rijbereik

De GLB gebruikt een 800V-architectuur, waardoor hij tot 260 km rijbereik kan recupereren in 10 minuten, bij een maximaal laadvermogen van 320 kW. Standaard is een AC-laadvermogen van 11 kW voorzien, met optioneel 22 kW. Zowel de GLB 250+ als de GLB 350 4MATIC (met twee elektromotoren) beschikken over een lithium-ionbatterij met 85 kWh nettocapaciteit. Ze leveren respectievelijk 272 pk (335 Nm) en 354 pk (515 Nm), goed voor een rijbereik van 542 en 521 km. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 7,4 en 5,5 seconden.

Vanaf 8 december 2025 kun je beide modellen online bestellen. De GLB 250+ is beschikbaar vanaf 58.685 euro, terwijl de GLB 350 4MATIC 67.518 euro kost. Net als de CLA wordt de GLB ook verkrijgbaar met een mild-hybride benzinemotor (48V) in drie vermogensniveaus: 136, 163 en 190 pk.

Bron www.gocar.be

Mercedes_GLB_01.jpgMercedes_GLB_02.jpgMercedes_GLB_03.jpg