BMW zet op spraaksturing voor nieuwe generatie iDrive.

highres_the-first-ever-bmw-i-1.jpg

BMW was één van de eerste automerken die een doordachte oplossing naar buiten bracht voor het aansturen van infotainmentsystemen in de wagen. Sinds 2001 stond het iDrive-systeem dan ook hoog aangeschreven. Binnenkort is het tijd voor generatie 8. Een generatie die een inhaalslag moet maken op de concurrentie én spraaksturing centraal zet.

Swipen en klikken we pas recent als volleerde IT'ers over onze smartphone en tablets, dan is het bijna hallucinant dat de automobielindustrie al decennia eigen infotainmentsystemen aanbiedt. Ver voor er sprake was van slimme telefoons en computers in de huiskamer modaal werden. Bij BMW spreken we dan over iDrive, een systeem dat debuteerde in 2001 en nu toe is aan haar achtste generatie.

AI OP JE IX

Die achtste generatie van de besturingssoftware heet, je raadt het nooit, iDrive 8. Een generatie van infotainment die volgens BMW de stap moet zetten naar spraakbesturing. Mercedes doet het met "Hey Mercedes", BMW gaat nu achterna. Spraakbesturing is an sich niet nieuw, artificiële intelligentie die je kan aansturen met ingewikkelde volzinnen is dat wel. Kort gezegd; in de toekomst moet je niet meer zeggen: BMW -> Navigatie -> Trammezandlei -> 122 -> Schoten. Nee, vanaf iDrive 8 kan je waarschijnlijk zeggen: "BMW, stel de navigatie in naar Trammezandlei 122 Schoten". Of beter nog: "Ik wil naar Joske Vermeulen rijden".

Het gevolg van die focus op spraaksturing is dat er nog maar een handvol tactiele knopjes in toekomstige interieurs over zullen blijven. De verwarming aanpassen? Dat zal in toekomstige BMW's ook via het aanraakscherm of via spraaksturing moeten. Het nieuwe systeem zal debuteren op de iX, BMW's paradepaardje op elektrovlak. Niet veel later is ook de i4 aan de beurt.

Bron www.autofans.be

highres_the-first-ever-bmw-i-1.jpghighres_the-first-ever-bmw-i-2.jpg