Elektrisch voorproefje van de volgende Audi A6

Audi_A6_etron_concept.jpg

Er hangt elektriciteit in de Chinese lucht, want na de productversie van de Mercedes EQB is hier het elektrische studiemodel dat de toekomstige Audi A6 voorafgaat. Deze e-tron, in navolging van onder andere de e-tron GT, is bijna 5 meter lang en 2 meter breed en staat op het PPE (Premium Platform Electric) dat ook de Porsche Macan EV van een basis zal voorzien. Volgens Audi zullen de eerste productiemodellen die er gebruik van maken in de tweede helft van 2022 worden voorgesteld.

Aangezien de A6 e-tron een elektrische auto betreft, is een lage luchtweerstand essentieel. Het huidige record (cX van 0,20) staat momenteel op naam van de vorige week gepresenteerde Mercedes EQS, al doet deze Audi het ook niet slecht met 0,22 (ter vergelijking: de e-tron GT stelt zich tevreden met 0,24).

Geen airco nodig?

Een opvallend kenmerk van deze A6 is zijn lakkleur, die Heliosilver heet en warmte buitenhoudt. De doeltreffendheid daarvan zou er volgens Audi voor zorgen dat airconditioning veel minder ingeschakeld moet worden, wat natuurlijk goed is voor de autonomie van het voertuig.

Lampen die projecteren

Nog een interessant gegeven is het verlichtingssysteem van deze Audi. Zijn Digital Matrix LED‘s kunnen namelijk dienst doen als miniprojectoren en maken het mogelijk om bijvoorbeeld een videospel op een muur te projecteren. Daarnaast beschikt deze conceptcar over 3D-lichten achteraan, van de nieuwe generatie OLED‘s om precies te zijn. Daarmee kunnen schier onbeperkte variaties van digitale lichtsignaturen gecreëerd worden.

Meer dan 700 km

Aangezien de Mercedes EQS tot 770 km autonomie belooft, kan Audi moeilijk onderdoen, of toch niet te veel. Het merk claimt dan ook meer dan 700 km bereik voor de A6 e-tron, wat mogelijk wordt gemaakt dankzij de aanwezigheid van een 100 kW-batterij – ter vergelijking: de EQS beschikt over een 107,8 kWh-accu. Audi gaat er prat op dat amper 10 minuten volstaan om meer dan 300 km extra reikwijdte te verzekeren, alsook dat er minder dan 25 minuten nodig zijn om de capaciteit van 5 tot 80% te brengen.

En de motor?

Dat zijn er twee, één voor elke as, goed voor een maximumvermogen van 470 pk en 800 Nm koppel. De instapmodellen zullen weliswaar over een enkele elektromotor beschikken en minder snel uit de voeten zijn. Voor de goedkoopste A6’en moet de sprint van 0 tot 100 km/u in ongeveer 7 seconden lukken, voor de topversies in minder dan 4.

Bron www.gocar.be

Audi_A6_etron_concept.jpg