Welke motorisatie voor je nieuwe wagen? De feiten op tafel.

peugeot_e-208_gt.jpg

Vroeger was het simpel: reed je veel, kocht je diesel, terwijl benzine met name bij sport- en kleine stadswagens de voorkeur kreeg. Vandaag ligt de situatie anders en ziet de gemiddelde automobilist de bomen door het bos niet langer. Klaar voor een overzicht met de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden?

Benzine:

  • prijs van het voertuig en verzekering iets lager dan voor een diesel;
  • hoger verbruik dan een diesel, vooral bij grote verplaatsingen;
  • meer CO2-uitstoot dan een diesel. Dit broeikasgas is verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.

Diesel:

 

  • aangeraden voor zware voertuigen en voor wie (meer dan) 35.000 km/jaar rijdt;
  • stoot stikstofoxide (NOx) en fijne deeltjes uit die gevaarlijk zijn voor de gezondheid (de emissieniveaus verschillen per model);
  • rekening houden met steeds strenger wordende LEZ’s.

CNG (Compressed Natural Gas):

  • wordt gezien als succesvolle vervanger van LPG (vloeibaar petroleumgas);
  • goedkoper en minder vervuilend dan traditionele brandstoffen, behalve wanneer als hij op benzine rijdt (gastank leeg);
  • welkom in tal van parkeergarages, maar de tankinfrastructuur is nog steeds slecht ontwikkeld.

Hybride (verbrandingsmotor + remenergierecuperatie):

  • bespaart brandstof en vermindert de uitstoot in de stad;
  • accu met lage capaciteit: de elektromotor start de motor, waardoor je enkele kilometers met een snelheid van 30 tot 50 km/u kan rijden, waarna de verbrandingsmotor het overneemt;
  • Op autosnelwegen is de elektromotor niet operationeel en heeft hij overgewicht, wat resulteert in een licht oververbruik;
  • Duurder in aankoop dan een auto met een verbrandingsmotor zonder elektrische hulp (2.000 tot 5.000 euro meer).

Plug-in hybride (verbrandinsgmotor + oplaadbare batterij):

  • kan verder 100% elektrisch rijden dan gewone hybride;
  • de oplaadbare batterij laat toe om 20 tot 60 km te rijden met een snelheid van 100 tot 120 km/u, afhankelijk van het model;
  • als ‘plug-in’ vereist het model een regelmatige aansluiting van de laadkabel (wat veel gebruikers niet doen), anders is het verbruik van de verbrandingsmotor zeer hoog door het gewicht van de accu;
  • duurder in aanschaf dan een conventioneel of hybride voertuig.

100% elektrisch:

  • laat geen CO2 vrij, alleen deeltjes die ontstaan door banden- en remslijtage;
  • de aankoopprijs is nog steeds hoog (het zal concurrerend worden tegen 2025, zeggen deskundigen), maar de onderhoudskosten zijn laag;
  • beperkte autonomie: minder dan 200 kilometer voor de meeste modellen, ongeveer 400 kilometer voor luxe auto’s (toename van het verbruik in de winter en op de snelweg);
  • lange oplaadtijd met standaard laders en een netwerk van oplaadstations dat in België nog zeer onderontwikkeld is;
  • de fabricage van de batterij kost veel energie en de recyclage ervan aan het einde van de levensduur is maar gedeeltelijk.

Waterstof (brandstofcel + elektrische motor):

  • stoot geen CO2 uit, geen deeltjes, alleen waterdamp;
  • laad de tank in vijf minuten op en de actieradius van de auto (ongeveer 500 km) is comfortabeler dan bij een elektrisch voertuig;
  • zeer hoge aankoopprijs (80.000 euro voor een Toyota Mirai, 75.000 euro voor de Hyundai Nexo);
  • zeer weinig stations die toegankelijk zijn voor particulieren in België (Toyota-site in Zaventem, Colruyt-site in Hal).

Bron www.gocar.be

peugeot_e-208_gt.jpg