Rijtest Volkswagen ID.3

volkswagen-id3-2020_01.jpg

Vergeet het tijdperk van de Kever en vergeet het tijdperk van de Golf. Dit is de toekomst van Volkswagen: het tijdperk van de ID.3, de auto die elektrisch rijden toegankelijk moet maken voor de grote massa. Tenminste: zo verkoopt Volkswagen het. Benieuwd wat die ID.3 in de praktijk waard is? Wij ook.

Er zijn intussen al ettelijke webpagina’s en gedrukte pagina’s volgeschreven over Volkswagen en de elektrische auto. Lang verhaal kort: de ID.3 is de eerste Volkswagen die het MEB-platform mag gebruiken, het speciaal voor elektrisch rijden ontwikkelde platform dat binnen de Volkswagen-groep nog voor een hele rist andere auto’s als basis moet dienen. Zoals de recent voorgestelde Skoda Enyaq.

Voor Volkswagen was het de manier om de roetzwarte dieselgatebladzijden uit zijn recente geschiedenis achterwege te laten en mee op de trein van de elektrische auto te springen, die de laatste jaren op kruissnelheid komt. Alleen... verliep de opstart van die ID.3 niet van een leien dakje. Problemen met de nieuwe software in de auto, een terrein waar Volkswagen zich op sneltempo in moest bijscholen, zorgden voor productievertragingen.

NOG ENKELE DETAILS

Maar uiteindelijk staat er op het einde van de zomer een afgewerkte auto voor ons, net zoals Volkswagen het beloofd had. Op enkele details na weliswaar: zo laat de draadloze smartphoneconnectiviteit nog even op zich wachten, en moet een augmented reality-functie van het head-updisplay, dat pijlen op je voorruit projecteert als je de navigatie volgt, op een later tijdstip geïnstalleerd worden. Eigenaars die hun ID.3 nu in ontvangst nemen, moeten later even bij de dealer passeren om hun auto te laten updaten. Netjes opgelost, maar voor een groot concern als Volkswagen toch een beetje pijnlijk.

Nu goed, de ID.3 is dus wel degelijk klaar, en zit met een lengte van 4,26 meter in de categorie van de Volkswagen Golf, terwijl de wielbasis van 2.765 millimeter meespeelt met die van de Passat. Dat betekent dat de wielen ver in de hoeken staan en de overhangen dus beperkt zijn, maar dat de binnenruimte wel op niveau hoort te zijn. Daar komen we meteen toe. Eerst stellen we vast dat het ontwerp van de ID.3 een mooie mengeling houdt tussen futurisme en vertrouwde Volkswagen-elementen, zoals de forse C-stijl. De felle appelblauwzeegroene kleur draagt bij tot dat eerste, terwijl hij met een donkerdere grijstint in de praktijk veel discreter voor de dag komt.

Binnenin beschik je inderdaad over behoorlijk wat ruimte. De kofferruimte zit met 385 liter opnieuw op Golf-niveau, het dashboard staat monovolumegewijs ver naar voren, en het algemene ontwerp is sober gehouden. Minimalistisch zelfs, met een scherm als instrumentenpaneel en een als infotainmentscherm. Geen keuzehendel voor de versnellingsbak op de middentunnel, maar BMW i3-gewijs aan het stuur. Voor de rest duiken er heel wat elementen op die de nieuwe Golf introduceerde, zoals de streelstrookjes voor verwarming en audio.

STEEKJES LATEN VALLEN

Die bediening loopt niet altijd zo vlot als je zou willen – ook de stembediening via “Hello ID” heeft de nodige bedenktijd nodig – en de gebruikte materialen stralen eigenlijk weinig “nieuwe vaandeldrager” uit. De nieuwe Golf liet al wat steekjes vallen als het op kwaliteitsindruk aankomt vergeleken met zijn voorganger, deze ID.3 scoort eigenlijk nog minder. Jammer.

Maar de kern van de zaak is uiteraard de aandrijflijn. Volkswagen kan gelukkig bogen op elektrische ervaring met de e-Golf en e-Up, dus er zit een heus batterijgamma voor deze ID.3 in de pijplijn. Een met groottes van 45 kWh (rijbereik van 330 kilometer), van 58 kWh (426 kilometer) en van 77 kWh (549 kilometer). Voorlopig moeten we het stellen met de middenmoter, die zijn elektromotor achteraan ziet geplaatst en daardoor de achterwielen aandrijft.

STIL EN COMFORTABEL

Die elektromotor is 204 pk en 310 Nm sterk trouwens, en doet de ID.3 in 7,3 seconden naar 100 km/u sprinten. Verwacht er geen kanonskogelsprint van, maar door het instantkoppel zijn dat uiteraard meer dan vlotte prestaties voor een C-segmenter. Volkswagen heeft trouwens extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie en de aerodynamica, waardoor je je ritten in een aangename stilte aflegt.

Ook het rijcomfort is op peil, want de ID.3 weet zijn bijna 1,8 ton zware gewicht – waarvan zowat 500 kilogram op conto van het batterijpakket komt – goed te maskeren. Optioneel kun je dat trouwens aanpassen via adaptieve dempers, maar standaard is de passieve ophanging gesofistikeerd genoeg. De achterwielaandrijving, korte draaicirkel en bijna ideale 50/50-gewichtsverdeling zorgen bovendien voor het nodige rijplezier wanneer de wegen wat bochtiger worden. Dat doet hij dus goed.

In de praktijk heb je een kleine 400 kilometer nodig voor je de batterij leeg hebt gereden, waardoor deze ID.3 zijn energie zuinig aanwendt. Opladen doe je driefasig aan 11 kW, en dan ben je een zestal uur bezig. Aan een snellader kun je laden aan 100 kW, waardoor je in een dik half uur je batterij tot 80 procent hebt volgeladen.

PRIJZEN

Hoeveel deze Volkswagen ID.3 nu moet kosten? Wel, zoals gezegd is voorlopig alleen de versie met 58 kWh verkrijgbaar. Daar vraagt Volkswagen 37.990 euro voor, waardoor het grote publiek – of de particuliere koper – nog even de kat uit de boom zal kijken en Volkswagen vooral de fleetmarkt zal aanspreken. Om de productiestart sneller te doen verlopen, biedt Volkswagen de ID.3 in eerste instantie ook aan in drie uitrustingsniveaus. Reken dus niet op een optielijst, dus als je bepaalde zaken wilt, zul je op zijn Japans voor een bepaalde uitvoering moeten kiezen.

Kijken we naar enkele concurrenten in het C-segment, dan is er de Nissan Leaf vanaf 36.540 euro, al moet je 43.490 euro betalen voor de batterij van 62 kWh en het rijbereik van 385 kilometer. Bij Kia is de goedkoopste elektrische C-segmenter de e-Niro, vanaf 39.040 euro. Maar ook hier betaal je meer (42.940 euro) voor het rijbereik van 455 kilometer.

CONCLUSIE

Laat je niet van de wijs brengen: de Volkswagen ID.3 is wel degelijk klaar. En hij heeft bovendien heel wat EV-kwaliteiten: hij is stil, comfortabel en zuinig, waardoor je in de praktijk nooit om rijbereik verlegen zit. Uiteraard gaat hij gepaard met een stevig prijskaartje, dat vergeleken met zijn concurrenten nog meevalt, maar dat op vlak van materiaalkeuze wel steken laat vallen. De elektrische revolutie voor de grote massa blijft voorlopig uit, maar de basis voor de toekomst van Volkswagen is wel voorzichtig gelegd.

Bron www.autofans.be

volkswagen-id3-2020_01.jpgvolkswagen-id3-2020_02.jpgvolkswagen-id3-2020_05.jpgvolkswagen-id3-2020_07.jpgvolkswagen-id3-2020_08.jpgvolkswagen-id3-2020_09.jpg