Eindelijk officieel: Volkswagen ID4 (2020)

volkswagen-id4-official-2020_1.jpg

Eindelijk heeft Volkswagen de ID.4 voorgesteld. Tot vandaag moesten we het doen met camouflageprenten en clandestiene filmpjes met nog half verborgen modellen. Vandaag zijn er dan de officiële beelden. Én officiële informatie.

De ID.4 is het tweede model van Volkswagen dat een volledig elektrische aandrijflijn heeft, en dat ook als enige aandrijving zal behouden. Na de ID.3 hatchback is deze ID.4 nu een crossover, al spreekt Volkswagen zelf graag van een SUV. Dat is hij niet, niet in het minst omdat hij enkel met achterwielaandrijving wordt aangeboden.

FAMILIELIJNEN

Langs buitenom is de familieband met de ID.3 duidelijk te zien. Zo krijgt hij een gelijkaardige lichtstrip tussen de koplampen - alis dat op de goedkopere versies gewoon een witte strip - en ook eentje tussen de achterlichten. Volkswagen trekt de vloeiende lijnen op de ID-familie door op de ID.4.

Binnenin heeft Volkswagen ook de ID.3 als basis genomen. Alles krijgt wat meer ruimte en de centrale display is standaard 10 inch groot, maar kan optioneel worden aangepast naar 12 inch. Ook optioneel is het head-up display met augmented reality-weergave. Wie dat wil, kan opteren voor de ID.Light strip, een strip die onder de voorruit zit en kan 'communiceren' met de bestuurder. Afwachten of dat een 'yay' or 'nay' wordt.

BEKEND PLATFORM

De ID.4 staat op hetzelfde MEB-platform als de eerder voorgestelde Skoda Enyaq iV maar deelt diens afmetingen niet. Met 4,58meter lengte is hij 7 centimeter korter, al delen ze wel de wielbasis van 2,77 meter. In het eigen gamma valt de ID.4 net tussen de Tiguan en Tiguan AllSpace in. De ID.4 is echter een gewone vijfzitter, waardoor de inzittenden ruimte genoeg krijgen. Dankzij het ontbreken van een aandrijftrein achterop is de voetruimte voor de achterpassagiers erg vlak. Opvallend is dan ook dat de laadruimte van de ID.4 kleiner is dan die van de pas getoonde Volkswagen Golf Variant. Tik je de trekhaak aan op de optielijst, dan kan je 1.200 kilogram aan de haak slaan.

Volkswagen wil van de ID.4 een wereldauto maken. Het is het eerste model van de ID-reeks dat niet alleen in Duitsland maar later ook in de USA en in China zal worden geproduceerd.

4 KEUZES

Volkswagen maakt het bij de lancering van de ID.4 een pak minder moeilijk kiezen uit de motorisaties dan bij de Skoda Enyaq iV. Er zijn maar twee accuvarianten en elk krijgen ze twee vermogensversies. Bij de accu's kan je kiezen tussen een 52 kWh groot exemplaar of eentje met 77 kWh capaciteit. Die eerste krijgt een Pure of Performance-niveau, met respectievelijk 148 of 170 pk. De tweede krijgt een Pro en Pro Performance-niveau, waarbij je ofwel 175 pk ofwel 204 pk krijgt. 204 pk? Dat klopt, evenveel als de opgeklopte VR6'en van destijds, oftewel evenveel als de ID.3 "1st" edities die Volkswagen nu in de catalogus heeft staan.

Ook de ID.4 krijgt een "1st" editie, de enige versie waarvan Volkswagen nu al de specificaties vrijgeeft. Zo haal je de 0-100 in 8,5 seconden en bereik je een top van maximaal 160 km/u. De WLTP-cyclus bedraagt 520 kilometer. Laden doe je met driefasenstroom, met maximaal 11kW, klik je de juiste opties aan op de duurste versie, dan kan je via de snellader tot 125 kW bijladen.

Het is bij de elektrische Volkswagens wat moeilijk om een lanceringsdatum te bepalen, leert de ID.3 ons. De ID.4 zou misschien eind dit jaar nog bij de dealers kunnen staan, maar dat durft Volkswagen niet helemaal beloven. Daarmee zou de ID.4 wel nét ietsje sneller in de etalage staan dan de Skoda Enyaq iV. Belgische prijzen zijn nog niet uitgerekend, maar in Duitsland heb je een ID.4 1st 49.950 euro.

Bron www.autoscout24.be

volkswagen-id4-official-2020_1.jpgvolkswagen-id4-official-2020_2.jpgvolkswagen-id4-official-2020_3.jpgvolkswagen-id4-official-2020_4.jpgvolkswagen-id4-official-2020_5.jpg