CO2-deadline: gemiddelde Europese uitstoot spectaculair gedaald

co2020.jpg

Hoewel de coronacrisis roet in het eten gooide, lijken autoconstructeurs in 2020 aardig op weg te zijn om de CO2-doelstellingen te behalen die Europa hen heeft opgelegd. Dat zegt studiebureau Jato Dynamics. Volvo heeft zijn doelstelling voor dit jaar al behaald, BMW volgt in het Zweedse kielzog.

Tegen eind dit jaar mag de automarkt in Europa gemiddeld nog maar 95,7 g/km aan CO2 uitstoten. Vanaf 2021 wordt die limiet onverbiddelijk scherp gesteld op 95 g/km. Voor elke gram boven de limiet krijgen constructeurs per verkochte auto een boete van 95 euro. Het verklaart waarom heel wat constructeurs dit jaar in een stroomversnelling zijn geraakt, modellen hebben geschrapt en aan sneltempo milde hybrides, plug-inhybrides en elektrische modellen hebben geïntroduceerd.

ONDANKS CORONA

Met effect, zo blijkt. Volgens studiebureau Jato Dynamics lag de gemiddelde CO2-uitstoot tussen januari en augustus 2020 op 102,2 g/km. Dat is nog 6,5 g/km boven de doelstelling, maar wel al bijna 20 g/km onder de gemiddelde CO2-uitstoot van 2019, die 122 g/km bedroeg. Dat is opmerkelijk, aangezien de coronacrisis in de eerste helft van dit jaar stevig roet in het eten van de Europese autoverkoop heeft gegooid.

De autoverkoop tussen januari en september viel daardoor met 29 procent terug vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, berekende Jato Dynamics. Maar het aantal inschrijvingen van geëlektrificeerde auto’s nam in dezelfde periode wel toe met 67 procent, het marktaandeel van elektrische auto’s nam toe met 18,1 procent. Dat is goed nieuws voor de constructeurs, want die auto’s wegen zwaarder door in de Europese eindbeoordeling.

BETER DAN GEPLAND

Niet elk merk moet precies 95 g/km halen: merken die gemiddeld gezien zwaardere auto’s verkopen, krijgen een hogere drempelwaarde, zodat ze in verhouding geen onevenredige inspanningen moeten leveren. Dat zorgt ervoor dat Geely Group, het moederhuis van Volvo, in augustus zijn doelstelling voor 2020 al behaalde, zegt Jato Dynamics. Meer zelfs: het moest 110,3 g/km halen dit jaar, maar liet eind augustus zelfs al 103,1 g/km optekenen.

BMW zit op het goede spoor. De Duitse constructeur moet dit jaar aftikken op 102,9 g/km, en haalde in augustus een gemiddelde van 103,5 g/km. Toyota zit op dit moment 2,2 g/km boven zijn doelstelling van 92,9 g/km: in augustus haalde het 95,1 g/km. Volgens Jato heeft de Japanse constructeur het moeilijker dan verwacht, met onder meer volledig elektrische modellen als de Lexus UX 300e die op zich lieten wachten. Hyundai-Kia kan zijn EV’s op dat vlak beter benutten, en zit op dit moment met 96,4 g/km 2,9 g/km boven zijn doelstelling van 93,5 g/km.

Bron www.autofans.be

co2020.jpg