Eindelijk: BMW iX om het op te nemen tegen Audi eTron / Mercedes EQC

bmw-ix-1.jpg

BMW heeft al één elektrische SUV in het aanbod: dat is de in China gefabriceerde iX3 - een stekkerversie van de X3 die gebruik maakt van een aangepaste architectuur. Tegelijk weten automerken dat de echte doorbraak op de EV-markt pas bewerkstelligt kan worden met een op maat gemaakte structuur. Die is immers efficiënter. En meer efficiency wil zeggen: verder rijden. Deze iX wordt de eerste grote EV van het bedrijf met een specifieke structuur.

Uit de kluiten gewassen

De BMW iX parkeert zich meteen bovenaan het segment. Dat is zo op vlak van afmetingen (een lengte van 4,9m), die je ruwweg kan vergelijken met die van een BMW X5. En dat zal ook zo zijn op vlak van prijs. De Duitsers zeggen daar nog niets over, maar je voelt aan je kleine teen dat je hier al snel zal flirten met 100.000 euro of meer. Doet het dat niet, dan zijn we hier bij Auto55.be alvast blij verrast.

BMW-vormgeving nieuwe stijl

De grille van de iX hadden we eerder al te zien gekregen - een uit te kluiten gewassen en helemaal vals exemplaar. De rest van het design incorporeert wat elementen van de andere grote SUVs van het bedrijf. De verhouding tussen de overhang achteraan en de wielkasten, heeft wat van de X7. De daklijn loopt een beetje af, kwestie van ook trendy te zijn als de X6. En de algemene verhouding van de volumes (bijvoorbeeld de ruimte van de grond tot de schouderlijnen en de relatie tot de hoogte van de glaspartijen) heeft dan weer wat van de X5. Er is wel één groot verschil: onder de vloer moest nog plaats gevonden worden voor een accupakket. En daarom is de bodemvrijheid zelfs ronduit beperkt. BMW geeft die gigantische batterijbox aan de buitenkant een andere tint (mat of blinkend zwart) in de hoop dat het niet opvalt, maar het is onmiskenbaar.

Trendy binnen en buiten

Dat de iX een trendy jongen wil zijn blijkt uit nog meer zaken. Z’n slanke lichten, het zwevende dak, de panoramische kofferklep (die tot voorbij de hoeken loopt en ook de achterlichten omvat), en blauwe of bronskleurige stijldetails en badges. Aan de binnenzijde nog meer van dat: een groot gebogen infotainmentscherm zonder schaduwkap, een opvallende designtekening met scherpe lijnen en de obligate gerecycleerde materialen. Er werd ook heel wat aandacht besteed aan schakelaars en knopjes. Die kregen een kristaleffect. Hopelijk heb je geen vette vingers…

BMW iX rijdt tot 600km ver

De iX heeft zo’n 500pk in petto en zet daarvoor twee elektromotoren in (één per as). BMW belooft dat hij in minder dan 5 tellen aan 100km/u zit. De accu is een flinke 100kWh groot en daarmee zou je 600km ver moeten kunnen geraken. Dat wil zeggen dat de iX op papier moet toekomen met 21kWh per kilometer en daarmee gevoelig zuiniger zou zijn dan pakweg een Audi e-Tron. Vind je een snellader met een capaciteit van 200kW, dan kan je in theorie op 10 minuten tijd 120km bijtanken. Met een Walbox van 11kW duurt het ‘minder dan 11 uur’ om van 0 naar 100 procent te laden.

Wanneer komt de BMW iX op de markt?

Deze elektrische BMW zal wel uit Duitsland komen (hoewel het accupakket made in China blijft). De fabriek van Dingolfing zal instaan voor de assemblage die pas in de tweede helft van volgend jaar van start gaat.

Bron www.auto55.be

bmw-ix-1.jpgbmw-ix-2.jpgbmw-ix-3.jpgbmw-ix-4.jpgbmw-ix-5.jpgbmw-ix-6.jpgbmw-ix-7.jpg