Arte-reportage maakt brandhout van groene belofte elektrische auto

arte-reportage-industrie.jpg

Een anderhalf uur durende reportage van de Frans-Duitse zender Arte laat geen spaander heel van de ecologische belofte van groene mobiliteit. De reportage werd op 26 november gepubliceerd op het youtubekanaal van de zender en is inmiddels al meer dan 600.000 keer bekeken.

De reportage vind je HIER.

Europa zet in op ‘groene’ mobiliteit

De auto van de toekomst is elektrisch. Dat is de boodschap die in de eerste plaats door de politieke mogendheden in West-Europa verkondigd wordt. Er lijkt wel een opbod te zijn op deadlines voor verplichte elektrificatie. Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit. Andere factoren, zoals het verplaatsen van de CO2-uitstoot, ecologische gevolgen van de productie, geopolitieke factoren en nieuwe vervuilingsvormen zorgen er echter voor dat er geen wetenschappelijke consensus bestaat over die zogezegde heilzame mobiliteitsoplossing voor de toekomst.

De programmamakers bij Arte plaatsen een zeldzame en onderbelichte kritische noot bij de van hogerhand opgelegde toekomstige mobiliteitsoplossingen. Het door Arte geschetste beeld is er één in schril contrast met de propaganda.

EV-gate wordt véél groter dan dieselgate

De wetenschappers die Arte aan het woord laat, manen op z’n minst aan tot meer scepsis en grote voorzichtigheid. Er wordt een beeld geschetst van genadeloze en gewetenloze EV-propaganda, terwijl de minpunten gevaarlijk onderbelicht blijven.

De Frans-Duitse productie geeft een concreet voorbeeld van hoe de elektrische auto z’n groene paspoort (beweerdelijk) vervalst. In de reportage komt een door de Franse overheid samengeroepen commissie aan bod die de elektrische auto in haar conclusies gunstig bejegende. Arte voert echter via getuigen aan dat het rapport getint was door de leden van de commissie. Vertegenwoordigers van politiek en industrie besloten volgens de reportage systematisch om negatieve elementen voor de elektrische auto af te zwakken of helemaal uit het rapport te weren.

Slecht voor milieu, maar goed voor China

In de reportage wordt onder meer dieper ingegaan op het delven van zeldzame mineralen. Het is één van de cruciale verschillen tussen de elektrische auto en de conventionele auto met verbrandingsmotor: de eerste maakt volop gebruik van zeldzame, exotische delfstoffen, terwijl de tweede eigenlijk relatief eenvoudig is. Arte claimt dat de delving zorgt voor groot ecologisch en menselijk leed en zelfs voor meer milieuvervuiling. Het voert in dat verband bijvoorbeeld aan dat Engie - het bedrijf dat in Europa een erg groen imago nastreeft - op andere continenten doodleuk nieuwe kolencentrales neerpoot om Europa’s honger naar elektrische auto’s te stillen. Engie maakt in het programma overigens een uitgesproken slechte beurt.

Arte voert aan dat zelfs de meest zichtbare uitwassen van groene stroom in Europa - windmolens en zonnepanelen - op korte termijn milieuproblemen zullen veroorzaken. Er wordt immers nog gewerkt aan de recycleerbaarheid van die zaken.

Op geopolitiek vlak onderlijnt het programma ook de ongeziene afhankelijk van China indien de ingeslagen weg verder wordt bewandeld. China bezit het overgrote deel van de delfstoffen die nodig zijn voor zogeheten groene stroomproductie en voor de fabricage van de elektrische auto. De onderzoekers van Arte en de opgevoerde wetenschappers voeren aan dat het communistische land onscrupuleus invloed uitoefent terwijl het zelf ecologische gevolgen en een zware menselijke tol in de doofpot steekt.

Autosector krijgt verwijten

De autosector krijgt eveneens een flinke veeg uit de pan. De onderzoekers van het programma verwijten automerken die zwaar inzetten op elektrisch vervoer dat ze een oogje dichtknijpen voor de echte problematiek van de elektrische auto. Onder meer Polestar, het Chinese elektrische merk dat banden heeft met Volvo, lijkt dubbel spel te spelen. Dat bedrijf publiceerde eerder dit jaar ook een erg bedenkelijk rapport dat de gunstige milieu- en CO2-balans van z’n automodellen moest onderlijnen en met name in heel wat gespecialiseerde media voorbehoudsloos werd overgenomen.

Is de EV-gekte van Europa onverklaarbaar?

De reportage van Arte biedt op z’n minst een forum voor wetenschappers die het manifest oneens zijn met de voorgewende heilzaamheid van elektrisch autorijden en plaatst de grootste vraagtekens bij (in de eerste plaats) de motivatie van industrie en politiek die ondanks het gebrek aan wetenschappelijke consensus de elektrische auto cementeren in Europa's toekomst.

Beeld: Arte
Bron: www.auto55.be

arte-reportage-industrie.jpg